

Już 5 stycznia swoją polską premierę będzie miał długo oczekiwany film Agnieszki Holland W ciemności. Film opowiada o życiu i losach Leopolda Sochy, Polaka ze Lwowa, który przez ponad rok pomagał i dawał schronienie ukrywającej się w kanałach grupie uciekinierów z getta. Na początku, za swą pomoc kazał sobie słono płacić, co nie zapowiadało, że stanie się z czasem Sprawiedliwym wśród Narodów Świata. Stało sie jednak inaczej. To, co wydawało się okazją do zarobku, doprowadziło do powstania głębokiej więzi emocjonalnej pomiędzy Sochą a uciekinierami, ewoluując w walkę o ludzkie życie.
Historię Leopolda Sochy i uratowanych przez niego Żydów opowiada film Agnieszki Holland W ciemności - polski kandydat do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, z wybitną rolą Roberta Więckiewicza, którego niebawem będziemy mogli oglądać także u Wajdy w roli Lecha Wałęsy i międzynarodową obsadą m.in. Marią Schrader (Aimée & Jaguar) Benno Furmannem (znanym polskim widzom choćby z dramatu fantasy Pierścień Nibelungów), Kingą Preis, czy Herbertem Knaupem.
Obraz został wyprodukowany przez Studio Filmowe Zebra (w koprodukcji z Niemcami oraz Kanadą) oraz znalazł się w ofercie dystrybucyjnej firmy Sony Pictures Classics, która ma w swoim dorobku 121 nominacji do Oscara i 27 statuetek. Scenariusz filmu zainspirowała książka Roberta Marshalla In the Sewers of Lvov. Wspomnienia jednej z ocalonych - Krystyny Chiger, opisane zostały w książce Dziewczynka w zielonym sweterku. Polskim dystrybutorem W ciemności jest Kino Świat.
Po festiwalach w Telluride i Toronto film był pokazywany w Mar del Plata, Sztokholmie oraz Valladolid, w Parlamencie Europejskim w Brukseli, wkrótce trafi do Stambułu.
„Chciałabym, aby ten film był bliski bohaterom, rzeczowy i uczciwy emocjonalnie. Z kamerą podążającą za postaciami przez niekończące się kanały. Ciemność musi pozostać ciemnością, a widzowie muszą czuć, że są tam razem z bohaterami” - mówi Agnieszka Holland.