Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 02.09.2013 A A A
Odkrywamy twórczość Shirley Clarke podczas 4. American Film Festival
INFORMACJA PRASOWA
Fot. Materiał prasowy

Bohaterką retrospektywy podczas czwartej edycji American Film Festival (22-27 października, Wrocław) będzie Shirley Clarke - wybitna reżyserka nazywana damskim Jonasem Mekasem, autorka genialnych krótkich form filmowych starających się uchwycić czysty taniec oraz wielokrotnie nagradzanych dokumentów i wideo.


Będzie to pierwszy pokaz filmów Clarke w Polsce, znanej u nas jedynie wąskiemu gronu wielbicieli filmu eksperymentalnego za pośrednictwem krótkiej impresji nowojorskiej Bridges-Go-Round. Artystka jest stawiana na równi z takimi twórcami jak Stan Brackhage, Maya Deren, czy wspomniany Mekas. Clarke ma polsko-żydowskie korzenie, urodziła się w 1919 roku w Nowym Jorku jako Shirley Brimberg - córka polskiego imigranta (zmarła w 1997 roku).

 

Jej najważniejsze filmy dokumentalne powstały w latach sześćdziesiątych XX wieku. Walczyła zaciekle z nowojorską cenzurą i polemizowała z popularnym, dokumentalnym stylem cinéma vérité, nie bojąc się trudnych, często drażliwych społecznie tematów oraz stosowania w swoich filmach inscenizacji. Często przełamywała tabu, portretując mniejszości rasowe i seksualne.

 

W programie znajdą się nagrodzony Oscarem dokument Robert Frost: A Lover's Quarrel with the World (1963) o jednym z najsłynniejszych poetów amerykańskich; Ornette: Made in America (1985), którego bohaterem jest legendarny jazzman Ornette Coleman; a także wybór krótkich filmów Clarke.

 

We Wrocławiu zobaczymy również głośny, hipnotyczny, fascynujący Portrait of Jason (1967) - wygłoszoną bezpośrednio do kamery, bezwstydnie szczerą wypowiedź czarnoskórego homoseksualisty (w latach 60. pomysł rewolucyjny) Jasona Hollidaya, ukazującą wielowymiarowe, smutne i zabawne jednocześnie oblicze tej żywiołowej postaci.

 

Nie zabraknie najgłośniejszego w karierze Clarke The Connection z 1961 roku, opowiadającego o grupie muzyków uzależnionych od heroiny, czekających na dilera i spowiadających się do kamery, granych przez aktorów legendarnej grupy teatralnej The Living Theatre i improwizujących prawdziwych harlemskich jazzmanów. Film okazał się przełomowy dla nowojorskiego ruchu artystycznego zarówno pod względem obyczajowym jak i formalnym.

 

Retrospektywa jest realizowana we współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym w Edynburgu, którego kuratorzy ponownie odkryli twórczość Clarke dla Europy.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Nowy serial "Łowcy skór" jest już dostępny w serwisie MAX
Czteroodcinkowy serial dokumentalny “Łowcy skór” to historia ...
19. Edycja Festiwalu Filmów Afrykańskich AFRYKAMERA: African Gaze - Queer
W dniach 29 listopada – 4 grudnia 2024 roku w Warszawie odbędzie ...
„To nie mój film” z nagrodą na międzynarodowym festiwalu w Luksemburgu
„To nie mój film” Marii Zbąskiej otrzymał prestiżową nagrodę ...
WFF trampoliną dla młodych twórców. Jak festiwal otwiera drzwi nowym pokoleniom filmowców
Warszawski Festiwal Filmowy to nie tylko miejsce spotkań uznanych ...