Rusza 13. edycja Filmoteki Szkolnej. Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej, największego w Polsce programu kinowych lekcji. 40 kin studyjnych w Polsce, na widowni - 30 tysięcy uczniów, na ekranach – ambitne, prowokujące do myślenia filmy. Szkoły mogą zapisywać uczniów do 15 października.
– Nasze lekcje są świetnym uzupełnieniem szkolnych zajęć – mówi Maciej Jakubczyk, dyrektor działu edukacji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, twórca programu. – Film to uniwersalne, nowoczesne medium, które pozwala łatwo komunikować się z młodymi, działa na ich wyobraźnię, emocje, buduje wiedzę o świecie i pokazuje jak radzić sobie w ze współczesnymi problemami. Odkrywamy przed młodymi świat filmowych doznań, uczymy kontaktu z ambitnymi tytułami, do których samemu trudno dotrzeć – dodaje.
AUTORSKI, NIETUZINKOWY REPERTUAR to znak rozpoznawczy NHEF.
Filmoznawcy, współpracujący nauczyciela i psychologowie dostosowują go do programu nauczania, poziomu wiedzy i dojrzałości widzów. Zajęcia odbywają się w kinach raz w miesiącu, od października do czerwca. Poprzedza je prelekcja, a kończą warsztaty lub dyskusja. Dodatkowo nauczyciele otrzymują materiały do wykorzystania w szkole. Program został podzielony na cztery grupy wiekowe: od podstawówki do liceum. Najmłodsi oglądają m.in. zestaw „Filmowi bohaterowie” o postaciach godnych naśladowania. Na gimnazjalistów czeka cykl „Wielokulturowość w filmie”. W programie dla klas ponadgimnazjalnych są m.in. „Trudne tematy”, a w nich filmy o dyskryminacji, przemocy, nietolerancji. Zapisy do programu trwają do 15 października. Aplikować można za pośrednictwem strony: http://panel.nhef.pl/zgloszenie/
PIĘĆ GWIAZD PRZEZ PIĘĆ MIESIĘCY.
Trwająca od maja kampania społeczno-informacyjna „Oglądam, czuję, myślę – młodzi w kinie” organizowana przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty pokazała, jak wiele kino znaczy dla młodych, jak silnie wpływa na ich zachowania, światopogląd i emocje. Kampanię w ogólnopolskich mediach i internecie wspierali znakomici aktorzy: Łukasz Simlat, Jacek Poniedziałek, Ilona Ostrowska, Maria Pakulnis oraz Robert Gonera. Wystąpili w krótkich etiudach poświęconych problemom, na jakie młodzi zwracają szczególną uwagę w kinie: empatii, wielokulturowości, tożsamości, konsumpcjonizmowi i buntowi. Filmy z ich udziałem można obejrzeć na blogu kampanii: http://ogladamczujemysle.blogspot.com/2013/09/gwiazdy-wspieraja-nasza-kampanie.html
NOWATORSKI RAPORT.
Kampanii towarzyszył pierwszy w Polsce raport o młodych w kinie, ich emocjach i oczekiwaniach wobec filmu. Badanie zrealizowane zostało na grupie polskich nastolatków w wieku 15-19 lat. Z raportu wynika m.in., że młodzi chcą oglądać filmy o przyjaźni, kompleksach, akceptacji siebie i relacjach z rodziną. Szukają filmów, które pozwolą im zrozumieć siebie, utożsamić się z bohaterem, uwrażliwić na problemy innych i poznać odmienne kultury.
• 72% nastolatków przyznaje, że dzięki filmom ze zrozumieniem patrzą na innych ludzi.
• Zdaniem 60% badanych brakuje filmów realistycznie pokazujących miłość.
• Dla 72% szczególnie ważne są filmy pokazujące problemy rówieśników Pełny raport: http://www.nhef.pl/edukacja/pliki/eduwgrane2010/file/nhef_materialy_prasowe.pdf
LEKCJA ODWAGI.
We wrześniu Jacek Poniedziałek i Ilona Ostrowska usiedli w szkolnych ławach z uczniami warszawskiego liceum im. Hoffmanowej. Tematem zajęć była odwaga, wina i wybaczenie, a inspiracją dyskusji – głośny „Wymyk” Grega Zglińskiego z Robertem Więckiewiczem. Nastolatki i gwiazdy wspólnie przyjrzeli się relacjom łączącym głównego bohatera z bliskimi szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego stał bezczynnie i patrzył, gdy chuligani wyrzucali jego brata z pociągu. – Jestem pod wrażeniem wyrafinowanego i precyzyjnego myślenia licealistów o kinie. – mówił Jacek Poniedziałek. – Fajna młodzież nam rośnie – dodała Ilona Ostrowska. – Doskonale widać, że kino to medium, które działa na ich wyobraźnię, prowokuje do myślenia, wywołuje emocje.
NASTOLATKI ZA KAMERY.
Do kampanii „Oglądam, czuję, myślę – młodzi w kinie” włączyli się nastoletni pasjonaci kina. Uczestnicy ogólnopolskiego konkursu ambitnie potraktowali wyzwanie nadsyłając ponad 40 profesjonalnie zrealizowanych animacje, krótkich fabuł, wideoklipów o empatii, tożsamości, wielokulturowości, buncie i konsumpcjonizmie. Filmy opublikowane w YouTube obejrzało ponad 10 tys. osób. Są dostępne na blogu: ogladamczujemysle.blogspot.com
POCZĄTEK FILMOWEJ PODRÓŻY.
Zwycięzcą konkursu został 17-letni Szymon Kołoda z Żar, autor filmu „Oblicze”. W nagrodę pojechał na 38. Gdynia Festiwal Filmowy. Był członkiem młodzieżowego jury, które wyłoniło własnego laureata festiwalu – „Płynące wieżowce” w reżyserii Tomasza Wasilewskiego. Szymon Kołoda brał udział w warsztatach, poznał mistrzów polskiego kina, m.in. Agnieszką Holland. Teraz planuje studia reżyserii filmowej. Zwycięski film Szymona Kołody zobaczyć można na stronie: http://www.youtube.com/watch?v=IPMVArsWTzc
– Program edukacji filmowej rusza właśnie po raz 13. w całej Polsce. Zapraszamy szkoły, które dotąd nie brały w nim udziału. Nawet uczniowie, którzy na początku odnoszą się do ambitnego kina niechętnie i mówią, że jest nudne, po kilku seansach oglądają je chętnie, angażują się i sami próbują kręcić filmy. Kino jest świetnym narzędziem rozmowy z młodymi – zaprasza Karol Kwiatkowski ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty.
Więcej na www.nhef.pl