Już 16 kwietnia w Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się dyskusja „Nie mieszkam w Niemczech, mieszkam w Berlinie”. Wezmą w niej udział przedstawiciele berlińskiego środowiska artystycznego – kuratorzy, dyrektorzy galerii oraz artyści. Będą rozmawiać o wielokulturowym fenomenie Berlina i niezwykle ciekawych wydarzeniach, odbywających się w stolicy Niemiec.
You too can be like us (Też możecie być tacy jak my) - plakaty z takimi hasłami widniały na ulicach Berlina kilka lat temu. Afisze zapowiadały serię wydarzeń w HAU – jednym z najciekawszych teatrów w mieście. Slogan był cytatem z amerykańskich programów re-edukacji i denazyfikacji, które alianci wprowadzali w Berlinie i w całych Niemczech po 1945 roku, aby normalizować społeczeństwo. Dziś takie same hasło mogłoby sławić raczej niesamowitą aurę, którą miasto zyskało po reunifikacji. Berlin – jako najbardziej zachodnia stolica Wschodu i najbardziej wschodni przyczółek zachodu, jest wciąż jednym z najbardziej fascynujących, historycznie złożonych, progresywnych i jednocześnie zrelaksowanych europejskich miast. Jako jeden z niemieckich landów miasto ma jednocześnie status republiki.
Nagromadzenie lokalnych sprzeczności jest wyjątkowe: nadprodukcja sztuki, która sprawia, że w piątek wieczorem chcesz raczej zostać w domu, pałac pruski, który ma być odtworzony w centrum miasta, na miejscu dawnego parlamentu NRD, kawiarnia na szczycie wieży telewizyjnej, której pełen obrót przed 1989 zajmował 60 min., a dziś tylko 30, snobizm na ‘poor and sexy’ w mieście, które jest jednocześnie stolicą najlepiej prosperującego kraju Europy; Einheit - retoryka zjednoczenia, która objawia się w najeździe Szwabów na Prenzlauerberg; post-narodowa atmosfera tolerancji wobec coraz większej ilości mieszkańców nie-mówiących po niemiecku, i wreszcie heterogeniczna i często uparcie dysfunkcyjna tkanka miejska.
W dyskusji o wielokulturowym fenomenie współczesnego Berlina udział wezmą Natasha Ginwala, członkini zespołu 8. Berlin Biennale, Bonaventure Ndikung, założyciel i dyrektor Savvy Contemporary w Berlinie, Alya Sebti, kuratorka 5. Marrakesh Biennale, Angelika Stepken, dyrektorka Villa Romana w Florencji, kuratorka wystawy „Future Perfect”, a także - via skype - Juan Gaitan, kurator 8. Berlin Biennale.
Rozmowa jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie „Future Perfect. Contemporary Art from Germany / Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec”, która jest jedną z największych ekspozycji poświęconych najnowszej sztuce zza naszej zachodniej granicy, jaką w ostatnim czasie prezentowano w Polsce. Wystawa składa się z niemal 80 obiektów stworzonych przez 16 artystów.
Kuratorzy Angelika Stepken i Phillip Ziegler zebrali prace twórców młodego i średniego pokolenia – urodzonych między 1958 a 1980 rokiem – którzy skupiają się na zagadnieniach związanych z jednostką i jej tożsamością w kontekście społecznym, kulturowym oraz politycznym. Wszyscy prezentowani podczas wystawy artyści skłaniają widzów do twórczej interpretacji przeszłości i myślenia o tym, co niesie przyszłość.
Ekspozycja stanowi przewodnik po współczesnym Berlinie jako swoistej przystani dla artystów z całego świata. Wprawdzie obrazy, instalacje, kolaże, fotografie i prace wideo, które zobaczymy w Centrum Sztuki Współczesnej powstawały w Niemczech, ale ich autorzy pochodzą m.in. z Francji, Norwegii, Grecji, Wietnamu czy Meksyku, co znajduje odzwierciedlenie w inspiracjach i finalnym kształcie ich dzieł.
W Centrum Sztuki Współczesnej można zobaczyć m.in. dzieła Cypriena Gaillarda, który zyskał rozgłos dzięki seriom fotografii i filmom wideo mówiącym o rozpadzie kultury oraz niszczeniu i wyburzaniu modernistycznej architektury. Kerstin Brätsch oraz Adele Röder, które powołały do życia kolektyw DAS INSTITUT wykorzystują w swoich artystycznych projektach zarówno tradycyjne środki, jak również cyfrowe techniki przy pomocy których tworzą m.in. niezwykłe poliestrowe malowidła, obrazy i tapety. Intrygujące instalacje to domena takich twórców, jak Yorgos Sapountzis czy Danh Vo. W gronie artystów prezentowanych podczas „Future Perfect” nie zabraknie też laureatów ważnych nagród – Nasan Tur to zdobywca „Identity”, prestiżowej Nagrody Deutsche Banku, a Mariany Castillo Deball ubiegłym roku uhonorowano Nagrodą Narodowej Galerii dla Młodej Sztuki w Berlinie. Centrum Sztuki Współczesnej zaprezentuje także malarskie prace Jutty Koether (wystawiała m.in. w Saatchi Gallery i MoMa PS1) oraz rzeźby irańskiej artystki Nairy Baghramian (jej dzieła pokazywano np. na Biennale w Wenecji w 2011 roku). Obejrzymy także prace: Nory Schultz, Antje Majewski, Armina Linke, Henrika Olsena, Clemensa von Wedemeyera oraz Anette Kelm i Daniego Gala.
„Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec” jest najnowszą wystawą objazdową organizowaną przez ifa (Institut für Auslandsbeziehungen). Dzięki współpracy z Goethe-Institut i Centrum Sztuki Współczesnej Warszawa jest pierwszym miejscem, w którym zaprezentowano ekspozycję.
Rozmowa „Nie mieszkam w Niemczech, mieszkam w Berlinie” towarzysząca wystawie „Future Perfect. Contemporary Art from Germany / Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec”.
Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, Warszawa.
16.04.2014, godz. 19.00
www.csw.art.pl, www.facebook.com/cswzu
Prowadzenie: Joanna Warsza, kuratorka programu publicznego Manifesta 10 w Petersburgu.
Wstęp wolny
Spotkanie odbędzie się z angielsko-polskim tłumaczeniem symulatnicznym.