„Będziesz zdrów jak koń zażywając kalceks”, „Cukier krzepi”, „Uwaga Palacze! Czekoladki kawowe wypowiedziały wojnę papierosom i wygrają ją niechybnie” – mówią hasła z plakatów i prospektów reklamowych dwudziestolecia międzywojennego. O tym, w jaki sposób propozycje artystów awangardy wykorzystywano w grafice użytkowej - w tym w reklamie - tamtego okresu będzie można przekonać się w Muzeum Sztuki w Łodzi od 13 czerwca. Otwarcie wystawy „Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda” w ms2 o g. 18.00.
Bogato zdobione, niefunkcjonalne i nieczytelne - tak często wyglądały druki jeszcze w XIX wieku. Rewolucyjne zmiany, których celem było unowocześnienie projektowania graficznego miały miejsce dopiero w kręgu międzywojennej awangardy. To właśnie artyści awangardy tacy jak Władysław Strzemiński, czy Jan Tschichold przekonali świat, że czas już odejść na przykład od czcionek ozdobnych przypominających litery pisane na rzecz czcionek prostych, funkcjonalnych i czytelnych. To im w dużej mierze zawdzięczamy powstanie nowoczesnego komunikatu wizualnego. Wystawa „Zmiana pola widzenia” przypomina, w jak dokonała się ta rewolucja, jakie rozwiązania proponowała awangarda oraz w jaki sposób i w jakim zakresie były one przejmowane przez główny nurt ówczesnej grafiki, m. in. reklamę, projektowanie książek i czasopism, czy propagandowe plakaty - mówi kuratorka ekspozycji Paulina Kurc-Maj.
Ekspozycja zawiera druki pochodzące z różnych zbiorów z Polski i zagranicy, także od prywatnych kolekcjonerów, którzy zgodzili się pożyczyć wybrane prace na czas wystawy.
Została ona podzielona na 4 części. Pierwsza z nich zatytułowana „System kontrastów” zawiera projekty Strzemińskiego oraz innych artystów zwłaszcza polskich jemu współczesnych (Berlewi, Stażewski, Szczekacz, Żarnower). W „Obrazach i słowach na wolności” znajdą się prace artystów zagranicznych. Ten fragment ekspozycji odwołuje się do wystawy „Drukarstwo nowoczesne”, którą zorganizował Strzemiński w 1932 roku i próbuje odpowiedzieć na pytanie jak mogła wyglądać. Kolejna część wystawy: „Na głos. Nowa Typografia i propaganda” poświęcona jest projektom o charakterze propagandowym. Wiele z rosyjskich plakatów propagandowych będzie można obejrzeć w Polsce po raz pierwszy, dzięki uprzejmości Rosyjskiej Biblioteki Narodowej w Sankt Petersburgu.
Ostatnia część ekspozycji nosi tytuł „Nowy Świat” i można z niej dowiedzieć się, jak w czasach międzywojennych wyglądała grafika reklamowa, prasowa, czy plakat społeczny.
Wystawie będzie towarzyszył katalog, w którym oprócz esejów tematycznych, po raz pierwszy też będzie można przeczytać korespondencję Strzemińskiego z Janem Tschicholdem, wybitnym teoretykiem i praktykiem drukarstwa w Niemczech. Dlaczego to takie ważne? - Większość korespondencji prowadzonej przez Strzemińskiego nie zachowała się. Nielicznym wyjątkiem są tutaj listy zachowane w spuściźnie Jana i Edith Tschicholdów które udało udostępniło Getty Institute w Los Angeles - odpowiada Paulina Kurc-Maj. - W amerykańskim archiwum znajdowały się nie tylko listy, jakie Tschichlod dostał od Strzemińskiego, ale też kopie tych wysłanych do Polski. – dodaje kuratorka wystawy.
Na wystawie „Zmiana pola widzenia” znajdą się druki zaprojektowane między innymi przez takich artystów jak: Hans Arp, Herbert Bayer, Henryk Berlewi, Janusz Maria Brzeski, Cassandre, Robert Delaunay, Sonia Delaunay, Theo Van Doesburg, Karol Hiller, Fernand Léger, El Lissitzky, Filippo Tommaso Marinetti, Piet Mondrian, Bruno Munari, Enrico Prampolini, Aleksander Rodczenko, Xanti Schawinsky, Kurt Schwitters, Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński, Ladislav Sutnar, Mieczysław Szczuka, Jan Tschichold, czy Teresa Żarnower.
Pierwsze zwiedzanie wystawy z przewodnikiem – kuratorką projektu już w niedzielę (15 czerwca) o g. 17.00.
Ekspozycję można oglądać w ms2 do 12 października.
Kuratorka i redaktorka: Paulina Kurc-Maj
Projekt ekspozycji: Marlena Kudlicka
Koordynatorka: Monika Wesołowska
Czas trwania wystawy: 13 czerwca- 12 października 2014 r.