Od 2007 roku najbogatsza w Polsce kolekcja fotografii historycznej znajdująca się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie uzupełniana jest o zdjęcia zebrane przez Janusza Przewłockiego (1927–2007). Są wśród nich obiekty autorstwa znakomitych fotografów z całej Europy – od Karola Beyera z Warszawy, przez Walerego Rzewuskiego z Krakowa, Aleksandra Kena z Paryża, Edwarda Trzemeskiego ze Lwowa, Ludwiga Angerera z Wiednia, po Jadwigę Golcz i Wacława Saryusza-Wolskiego z Warszawy.
Dokumentalność i piękno, wiedza i estetyczne wzruszenia, architektura, wnętrza, pejzaż wsi i miasta, ludzie wszystkich stanów, ich twarze i ubiory, kultura materialna, praca i zabawa, obyczaje, sport, przemysł – tak najogólniej oddać można różnorodność tematyczną kolekcji Janusza Przewłockiego liczącej blisko 8000 obiektów. Pierwotną wartością zespołu jest sam fakt jego istnienia; zdjęcia – od dagerotypów do fotografii z końca XX wieku – zostały ocalone od zniszczenia, rozproszenia, zapomnienia. Przewłocki przez wiele lat systematycznej pracy i ogromnego zaangażowania w podjęte dzieło dokonał identyfikacji przedstawionych na nich osób, miejsc i wydarzeń, co nadaje kolekcji wartość źródła historycznego o wyjątkowej wartości poznawczej.
Z okazji niedawnego zakupu zespołu kolejnych 2055 obiektów z rzeczonego zbioru Muzeum Narodowe w Warszawie organizuje okolicznościowy program edukacyjny, w ramach którego na przełomie sierpnia i września br. odbędą się rozmowy z badaczami (o postaciach najwybitniejszych kolekcjonerów, o kulturotwórczej roli pałaców i dworów w okresie zaborów oraz o fotograficznych portretach), a także wykład poświęcony Januszowi Przewłockiemu.