

Suknia, na której wyszyte są wspomnienia babci, poduszki z twarzami osób związanych z artystką, czy tałesy sprawiające wrażenie, że ktoś je właśnie nosi. Tak można opisać niektóre z instalacji, jakie będzie można obejrzeć na wystawie „Textus, niedostrzegalny wątek” francuskiej performerki Sylvii Kaptur-Gintz. Projekt jest wpisany w obchody 70. rocznicy likwidacji Litzmannstadt Getto.
„Textus, niedostrzegalny wątek” to sześć pełnych symbolicznych znaczeń instalacji stworzonych przez artystkę, performerkę Sylvie Kaptur-Gintz, które wykorzystując tkaninę mają ilustrować fenomen „przywracania pamięci”, odnajdywania w sobie powinowactw, które zdawały się nie istnieć. Autorka przybliża w nich historię mieszkańców łódzkiego i brzezińskiego getta. Przeszłość łączy też z własnym życiem, m.in. przez instalację „Szwaczka”, która upamiętnia jej babcię Chumę. Twórczość artystki od dawna koncentruje się wokół tematów krawiectwa, nici, tkaniny i ich symboliki.
Wystawę można oglądać w dwóch odsłonach – w Łodzi (od 29.08) i Brzezinach (od 28.08) – mieście, z którego pochodziła babcia Sylvii.