

Park Chan-wook, Kim Ki-duk, Lee Chang-dong czy Bong Joon-ho to najsłynniejsze nazwiska twórców kina koreańskiego. Jeden z najnowszych filmów ostatniego z wymienionych reżyserów – spektakularny Snowpiercer (2013) będzie stanowił jedną z największych atrakcji pierwszej edycji Warsaw Korean Film Festival - przeglądu nowego kina koreańskiego, organizowanego przez Centrum Kultury Korei w grudniu, w trzech warszawskich kinach.
Ta superprodukcja oparta na francuskim komiksie Le Transperceneige Jacques’a Loba i Jean-Marca Rochette była hollywoodzkim debiutem koreańskiego twórcy, który zasłynął wcześniej takimi głośnymi tytułami, jak The Host – Potwór (2006) czy Matka (2009).
Hong Sang-soo jest autorem m.in. In Another Country (2012). Jego najnowsza produkcja – Wzgórze wolności (2014) – będzie stanowić kolejne istotne wydarzenie festiwalu. Słynący z niechęci do pisania scenariuszy (i ogromnej przyjemności z zapisywania improwizowanych dialogów „na żywo”, już na planie), chętnie bawiący się kulturowymi stereotypami, chętnie spoglądający przez pryzmat filmów na własne życie – Hong Sang-soo wydaje się jednym z najoryginalniejszych autorów kina koreańskiego, jeśli nie kina współczesnego w ogóle. Udowadnia to wraz z każdym swoim kolejnym obrazem – i wydaje się, że podobną oryginalność w podejściu do filmowego tworzywa odnajdziemy również we Wzgórzu wolności, słodko-gorzkiej opowieści o Japończyku przyjeżdżającym do Seulu w celu odnalezienia swojej dawnej miłości.
Innym kameralnym dramatem prezentowanym na festiwalu będzie film otwarcia, Revivre Im Kwon-taeka, jednego z najdłużej nieprzerwanie tworzących azjatyckich twórców. Reżyser noszący miano „koreańskiego Akiry Kurosawy” zadebiutował w 1962 roku i od tego czasu nakręcił ponad 100 filmów. Jego twórczość – często poruszająca wątki historyczne i przyglądająca się tradycjom – stała się wizytówką narodowej kultury i uniwersalnym językiem, w którym można porozumieć się z przeszłością tego kraju i opisać jego współczesność. Najlepszym tego przykładem jest ostatni film słynnego reżysera, w którym nawiązuje on m.in. do tradycyjnego obrządku chowania zmarłych. I właśnie wokół tematu żałoby i próby pogodzenia się z odejściem bliskiej osoby rozwija historię bohaterów.
Melancholijny, zanurzony w mroźnej atmosferze i chłodnych kadrach Koniec zimy (2014) to znakomity debiut Kim Dae-hwana, nagrodzonego m.in. na festiwalu filmowym w Busan i Sachalinie. Reżyser będzie gościem Warsaw Korean Film Festival, podobnie jak Lee Jong-hoon – autor Kociego pogrzebu (2014), komediodramatu o spotykającej się rok po swym rozstaniu parze, a także jedna z aktorek grających w Letniej fantazji (2014) Janga Kun-jae, młodego reżysera, operatora i fotografa, który zdobył wcześniej uznanie m.in. za sprawą dramatu Sleepless Night (2012).
Yoon Je-kyoon, to reżyser jednego z najgłośniejszych blockbusterów w historii koreańskiego kina, epickiej Ody do mojego ojca (2014), przedstawiającej historię ostatnich 60 lat kraju z perspektywy dramatu jednej rodziny. Najnowszy obraz tego cenionego twórcy skupia w sobie wszystko to, co sprawia, że najnowsze kino koreańskie cieszy się taką popularnością – zarówno wśród rodzimych widzów, jak i za granicą: posiada zarazem silny socjologiczny rys i wyraźny uniwersalizm, wychodzący poza konkretny kontekst związany z koreańskim społeczeństwem.
Podczas Warsaw Korean Festival nie zabraknie również wydarzeń poza salami kinowymi: dyskusji na temat koreańskiego kina, spotkań z młodymi reżyserami z Polski i Korei, wystawy koreańskich plakatów filmowych, spotkania z koreańską muzyka filmową.
Wstęp na wszystkie wydarzenia - z wyjątkiem filmu otwarcia - wolny!