

Pierwsza część trylogii Miguela Gomesa nagrodzonej FIPRESCI na 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty w kinach od 26 lutego.
Zaskakujące połączenie Baśni z tysiąca i jednej nocy i politycznego eseju o kryzysie, który dotknął w ostatnich latach Portugalię. 26 lutego w kinach pojawi się pierwsza część tej monumentalnej trylogii, w której Szeherezada wprowadza widzów w opowieść o bezrobotnych stoczniowcach i pełnych buty politykach oraz przedstawia galerię osobliwych postaci: od afrykańskiego szamana po martwą syrenę.
"Po co ludziom są opowieści?" - pyta w filmie sułtan Szeherezadę, a ta odpowiada: "Po to, by przetrwać". Te słowa mogłyby posłużyć za credo 6-godzinnej, pełnej rozmachu i fantazji, trylogii Tysiąc i jedna noc Miguela Gomesa. Jeden z najciekawszych współczesnych reżyserów portugalskich, który w 2012 roku zachwycił krytyków czarno-białym Tabu, tym razem szuka filmowego języka dla wyrażenia niepokojów targających jego ojczyzną i zarazem całą współczesną Europą. Reżyser sięga po anegdotyczną strukturę zaczerpniętą z Baśni z tysiąca i jednej nocy, bo jak mówi - ona najlepiej pasuje do logiki chaosu, którą rządzi się współczesny świat. Nazywa swój film "dzikim", z wielką swobodą mieszając tonacje i gatunki. W pierwszej części trylogii paradokumentalną relację z życia bezrobotnych stoczniowców z Viana do Castelo zestawia z historią więzionej przez sułtana Szeherezady, a przewrotny dowcip przeplata z melancholią w duchu portugalskich pieśni fado. "Władcy" Unii Europejskiej przybywają na wielbłądach, niczym trzej królowie, ale okazują się grupką żałosnych błaznów zmanipulowanych przez tajemniczego afrykańskiego szamana, którzy przynoszą maluczkim jedynie ból i wyrzeczenia.
Podczas 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty krytycy filmowi zrzeszeni w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych przyznali "potrójnemu filmowi" Miguela Gomesa prestiżową nagrodę FIPRESCI "Za stawienie czoła współczesnemu kryzysowi społecznemu poprzez opowiadanie historii w sposób jednocześnie pełen wyobraźni, żartobliwy i ambitny, dzięki czemu codzienne życie różnych ludzi zostaje podniesione do rangi mitu".
Kolejne części trylogii: Tysiąc i jedna noc, cz. 2, opuszczony oraz Tysiąc i jedna noc, cz. 3, oczarowany wejdą do kin odpowiednio: 4 i 11 marca.