Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 30.09.2016 A A A
Subtelny dramat z Japonii otworzy Festiwal Pięć Smaków
INFORMACJA PRASOWA
fot. MATERIAŁ PRASOWY

Program Pięciu Smaków to tradycyjnie połączenie najlepszego kina autorskiego z elektryzującymi filmami gatunkowymi. Różnorodność tę widać w dziełach, które zostaną pokazane na początek i zwieńczenie tegorocznego festiwalu. Ich twórcy są już doskonale znani pięciosmakowej publiczności: Miwa Nishikawa osobiście zaprezentowała na 9. edycji dwa filmy ("Panie doktorze" i "Marzenia na sprzedaż"), a Johnnie To, mistrz hongkońskiego kina akcji, był bohaterem retrospektywy na 7. Pięciu Smakach. Premiera najnowszego filmu Miwy Nishikawy rozpocznie 10. edycję festiwalu. Azjatycki maraton zakończy brawurowe dzieło wirtuoza kina gangsterskiego z Hongkongu.



FILM OTWARCIA: DŁUGIE PRZEPROSINY, REŻ. MIWA NISHIKAWA (THE LONG EXCUSE, JAPONIA 2016)

Sachio Kinugasa to uznany pisarz, odcinający kupony od swojego sukcesu i szlachetniejącej z wiekiem męskiej urody. Gdy jego żona ginie w wypadku, potrafi znaleźć doskonałe słowa, by wyrazić nieukojony żal - za wyrafinowaną i z pozoru głęboką formą wydaje się jednak brakować emocji. W życiu bohatera pojawia się nieoczekiwanie Yoichi, wdowiec po kobiecie, która straciła życie w tej samej katastrofie, zostawiając go z dwójką dzieci. Wiedziony impulsem, Sachio nieco wbrew sobie deklaruje pomoc osamotnionej rodzinie.

 

Długie przeprosiny, reż. Miwa Nishikawa

Trudno wyobrazić sobie bohaterów różniących się od siebie bardziej: Yoichi to prostoduszny i bezpośredni kierowca ciężarówek (w którego wciela się rockman Pistol Takehara), Sachio - wyrafinowany, szarmancki intelektualista, pretendujący do miana autorytetu (doskonale wyważona rola znanego z "Pożegnań" Masahiro Motokiego). Ich spotkanie okaże się wyzwaniem - i szansą - dla obojga.

 

Nishikawa z lekkością prowadzi widza przez historię o dojrzewaniu i wewnętrznej przemianie, opowiadaną bez patosu, za to z ogromną psychologiczną wrażliwością. Równoważąc dramatyczne momenty subtelnym humorem, pokazuje zderzenie dwóch światów, dwóch narracji o męskości, rodzinie, życiowych celach. Zniuansowanym, wielowarstwowym scenariuszem reżyserka po raz kolejny udowadnia, że jest godną spadkobierczynią najlepszych tradycji japońskiego kina spod znaku Ozu czy Mizoguchiego. Z niespiesznym stylem opowiadania współgrają jazzująca ścieżka muzyczna oraz zdjęcia stałego współpracownika Hirokazu Koreedy, Yutaki Yamazakiego.

 

FILM ZAMKNIĘCIA: TRÓJKA, REŻ. JOHNNIE TO (THREE, HONGKONG / CHINY 2016)


Piekielnie inteligentny gangster, w którego głowie utkwiła policyjna kula, bezkompromisowy gliniarz i ambitna, uparta lekarka… Te trzy silne osobowości spotykają się na oddziale zapracowanego hongkońskiego szpitala, do którego w obstawie stróżów prawa trafia przestępca. Aby przeżyć, musi zostać jak najszybciej zoperowany. On jednak, przykuty do łóżka, woli czekać na odsiecz swoich kumpli. Bo to, że po niego przyjdą jest pewne… W ciągu kilku kolejnych godzin, na sali pełnej przepracowanych medyków i przeżywających swoje dramaty pacjentów, toczyć się będzie pełna napięcia rozgrywka o honor i życie.

 

Trójka, reż. Johnnie To


Johnnie To jest wybitnym stylistą, jakich niewielu we współczesnym kinie. W "Trójce", będącej jego powrotem do świata gangsterów i policjantów, widać to znakomicie. Reżyser z finezją przycina rzeczywistość do formatu efektownych kadrów i z chirurgiczną precyzją łączy je w olśniewające sekwencje. W wyniku tej operacji powstaje widowisko, w którym małe, pozornie nieistotne elementy i gesty tworzą fascynującą filmową układankę. W miarę upływu czasu napięcie rośnie, aby wybuchnąć z wielkim hukiem w nieuniknionym finale, przywodzącym na myśl twórczość Johna Woo czy Sama Peckinpaha i wyznaczającym nową jakość w kinie akcji.

 

Będąca gratką dla miłośników filmów sensacyjnych, "Trójka" jest także starciem znakomitych aktorów. W roli pozbawionego emocji policjanta wystąpił pamiętny z "Kartelu" Louis Koo, a lekarkę gra Vicky Zhao, jedna z najpopularniejszych chińskich aktorek. To rzadki przypadek mocnej kobiecej postaci u Johnniego To! Na drugim planie dostrzec można także szereg ulubionych aktorów reżysera.

 

Sprzedaż biletów na seanse otwarcia i zamknięcia oraz na inne wydarzenia specjalne rozpocznie się 11 października.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Nowy serial "Łowcy skór" jest już dostępny w serwisie MAX
Czteroodcinkowy serial dokumentalny “Łowcy skór” to historia ...
19. Edycja Festiwalu Filmów Afrykańskich AFRYKAMERA: African Gaze - Queer
W dniach 29 listopada – 4 grudnia 2024 roku w Warszawie odbędzie ...
„To nie mój film” z nagrodą na międzynarodowym festiwalu w Luksemburgu
„To nie mój film” Marii Zbąskiej otrzymał prestiżową nagrodę ...
WFF trampoliną dla młodych twórców. Jak festiwal otwiera drzwi nowym pokoleniom filmowców
Warszawski Festiwal Filmowy to nie tylko miejsce spotkań uznanych ...