Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 27.10.2016 A A A
Darmowy listopad w Zamku Królewskim na Wawelu
INFORMACJA PRASOWA
fot. Anna Stankiewicz

W związku z V edycją Darmowego listopada w rezydencjach królewskich już w listopadzie będzie można za darmo zobaczyć wystawy w Zamku Królewskim na Wawelu takie jak: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Skarbiec Koronny i Zbrojownia, Wawel Zaginiony, Gobeliny Ogińskich ze Słonimia oraz Leonardo da Vinci Dama z gronostajem.


W listopadzie 2016 wstęp na wystawy jest bezpłatny. Dla zwiedzających udostępnione są następujące wystawy:


wtorek–sobota, godz. 9.30-16.00: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Skarbiec Koronny i Zbrojownia, Wawel Zaginiony, Gobeliny Ogińskich ze Słonimia oraz Leonardo da Vinci Dama z gronostajem.


niedziela, godz. 10.00-16.00: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Wawel Zaginiony, Gobeliny Ogińskich ze Słonimia oraz Leonardo da Vinci Dama z gronostajem.


Ostatnie wejście na wystawy o godz.15.00.

 

Reprezentacyjne Komnaty Królewskie

 

Wystawa nawiązują do wyglądu wnętrz rezydencji królewskiej z w. XVI i początku XVII; obejmuje wielkie sale – Poselską (z rzeźbionymi głowami w stropie) i Senatorską. Można tu zobaczyć słynną kolekcję arrasów króla Zygmunta Augusta, portrety królów, obrazy mistrzów włoskich i holenderskich od w. XV do XVII oraz renesansowe meble włoskie.

 

Skarbiec Koronny i Zbrojownia

 

Wystawa zajmuje gotyckie i renesansowe pomieszczenia północno-wschodniego naroż­nika zamku, gdzie od w. XIV przechowywano polskie insygnia koronacyjne i klejnoty Rze­czypospolitej. Tu wyeksponowano przedmioty ocalone z pierwotnego skarbca, w tym miecz koronacyjny – Szczerbiec, pamiątki po polskich monarchach, dzieła złotnictwa polskiego, zachodnioeuropejskiego oraz różne rodzaje broni i uzbrojenia od średniowie­cza po w. XVIII (m. in. paradne rzędy końskie).
Wawel ZaginionyRezerwat archeologiczno-architektoniczny obejmuje: rotundę ŚŚ. Feliksa i Adaukta (NPMarii) z wieków X/XI, pozostałości stajni i wozowni z wieków XVI/XVII, relikty renesanso­wych kuchni królewskich oraz przedmioty znalezione na wzgórzu podczas prac wykopa­liskowych. Dzieje zabudowy ilustrują plansze, a także model ukazujący układ przestrzen­ny wzgórza w w. XVIII. Można też obejrzeć wirtualną rekonstrukcję budowli z okresu wczesnoromańskiego i romańskiego. Bogaty zbiór renesansowych detali architektonicz­nych jest eksponowany w Lapidarium.

 

Gobeliny Ogińskich ze Słonimia

 

Zamek Królewski na Wawelu prezentuje niezwykłą serię siedmiu jedwabnych gobelinów z przedsta-wieniami posągów bóstw antycznych. Zostały zamówione przez Michała Kazimierza Ogińskiego, hetmana wielkiego litewskiego, do dekoracji jego rezydencji w Słonimiu, a pierwotnie było ich dwanaście. Tematyka serii – figury bóstw ustawione w niszach – wzorowana była na rycinach pokazujących rzeźby z ogrodów w Wersalu. Gobeliny wykonał w Słonimiu niemiecki tkacz Johan Carl Kletsch między rokiem 1784 a 1788. Kolekcja przeszła w ręce rodziny Pusłowskich i zdobiła ich siedziby w Albertynie i Czarkowach aż do wybuchu I wojny światowej. Tragiczny pożar, który w roku 1914 strawił czarkowski pałac, spowodował  zniszczenie części zbioru, pozostałe zaś tkaniny uległy rozproszeniu. Wawel posiada od roku 1935 dwie tapiserie – „Flecistę” i „Amfitrytę”, a kolejne trzy pozyskał jako depozyty z Muzeum Książąt Czartoryskich i z Zamku Królewskiego w Warszawie.W styczniu 2015 pan Xawery Pusłowski z Waszyngtonu ofiarował na Wawel dwa ostatnie gobeliny – „Ledę” i „Florę”. W ten sposób udało się zgromadzić na Zamku wawelskim wszystkie znane tkaniny z tej niezwykłej serii.

 

Leonardo Da Vinci Dama z gronostajem

 

Najcenniejszy w polskich zbiorach i jeden z cenniejszych obrazów w świecie gości w Zamku Królewskim na Wawelu. Arcydzieło jest portretem Cecylii Gallerani, kochanki księcia Mediolanu Ludovica Sforzy, wykonanym na jego zlecenie około roku 1490. Ma wymowę alegoryczną, odnoszącą się do ich miłości. Gronostaj, w języku greckim galée, jest aluzją do nazwiska Cecylii, a także do osoby księcia, którego – po otrzymaniu Orderu Gronostaja od księcia Neapolu – nazywano „białym gronostajem”. Portret około roku 1800 nabył, zapewne we Włoszech, książę Adam Jerzy Czartoryski i ofiarował swej matce Izabeli z Flemmingów Czartoryskiej, przygotowującej muzeum w Puławach. Obraz jest własnością Fundacji Książąt Czartoryskich, pozostaje jako depozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie. Na Wawelu będzie eksponowany zakończenia renowacji Muzeum XX Czartoryskich.


W poniedziałki oraz 1 i 11 listopada wszystkie wystawy nieczynne.


Zwiedzanie na podstawie bezpłatnych biletów wydawanych w dniu zwiedzania w kasie biletowej (Centrum Promocji i Informacji):

wtorek–sobota, godz. 9.00-14.45

niedziela, godz. 9.30-14.45

 


Ze względów konserwatorskich obowiązują dzienne limity wejść, po ich wyczerpaniu nie ma możliwości uzyskania wejściówki ani zakupienia biletu. Usługi przewodnickie oraz audioprzewodniki są płatne.
W niedzielę zwiedzanie wyłącznie dla turystów indywidualnych.


Grupy obowiązuje rezerwacja, przyjmowana i wydawana w Biurze Rezerwacji, tel. 12 422-16-97, bot@wawel.org.pl

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Przypływ sztuki. DESA Unicum zaprasza na cztery wystawy w Sopocie 
Chcąc podziwiać sztukę, nie trzeba rezygnować z odpoczynku nad ...
Wielkie święto miłośników sztuki w DESA Unicum
Wystawa “Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie” łączy ...
Hotel inkubatorem dla artystów? Inauguracja projektu Art Lives Here by Leonardo Hotels
Leonardo Hotels po raz kolejny udowadnia, że Warszawa jest miastem ...
„Złote runo – sztuka Gruzji”
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na pierwszą nie tylko w Polsce, ...