W związku z V edycją Darmowego listopada w rezydencjach królewskich już w listopadzie będzie można za darmo zobaczyć wystawy w Zamku Królewskim na Wawelu takie jak: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Skarbiec Koronny i Zbrojownia, Wawel Zaginiony, Gobeliny Ogińskich ze Słonimia oraz Leonardo da Vinci Dama z gronostajem.
W listopadzie 2016 wstęp na wystawy jest bezpłatny. Dla zwiedzających udostępnione są następujące wystawy:
wtorek–sobota, godz. 9.30-16.00: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Skarbiec Koronny i Zbrojownia, Wawel Zaginiony, Gobeliny Ogińskich ze Słonimia oraz Leonardo da Vinci Dama z gronostajem.
niedziela, godz. 10.00-16.00: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Wawel Zaginiony, Gobeliny Ogińskich ze Słonimia oraz Leonardo da Vinci Dama z gronostajem.
Ostatnie wejście na wystawy o godz.15.00.
Reprezentacyjne Komnaty Królewskie
Wystawa nawiązują do wyglądu wnętrz rezydencji królewskiej z w. XVI i początku XVII; obejmuje wielkie sale – Poselską (z rzeźbionymi głowami w stropie) i Senatorską. Można tu zobaczyć słynną kolekcję arrasów króla Zygmunta Augusta, portrety królów, obrazy mistrzów włoskich i holenderskich od w. XV do XVII oraz renesansowe meble włoskie.
Skarbiec Koronny i Zbrojownia
Wystawa zajmuje gotyckie i renesansowe pomieszczenia północno-wschodniego narożnika zamku, gdzie od w. XIV przechowywano polskie insygnia koronacyjne i klejnoty Rzeczypospolitej. Tu wyeksponowano przedmioty ocalone z pierwotnego skarbca, w tym miecz koronacyjny – Szczerbiec, pamiątki po polskich monarchach, dzieła złotnictwa polskiego, zachodnioeuropejskiego oraz różne rodzaje broni i uzbrojenia od średniowiecza po w. XVIII (m. in. paradne rzędy końskie).
Wawel ZaginionyRezerwat archeologiczno-architektoniczny obejmuje: rotundę ŚŚ. Feliksa i Adaukta (NPMarii) z wieków X/XI, pozostałości stajni i wozowni z wieków XVI/XVII, relikty renesansowych kuchni królewskich oraz przedmioty znalezione na wzgórzu podczas prac wykopaliskowych. Dzieje zabudowy ilustrują plansze, a także model ukazujący układ przestrzenny wzgórza w w. XVIII. Można też obejrzeć wirtualną rekonstrukcję budowli z okresu wczesnoromańskiego i romańskiego. Bogaty zbiór renesansowych detali architektonicznych jest eksponowany w Lapidarium.
Gobeliny Ogińskich ze Słonimia
Zamek Królewski na Wawelu prezentuje niezwykłą serię siedmiu jedwabnych gobelinów z przedsta-wieniami posągów bóstw antycznych. Zostały zamówione przez Michała Kazimierza Ogińskiego, hetmana wielkiego litewskiego, do dekoracji jego rezydencji w Słonimiu, a pierwotnie było ich dwanaście. Tematyka serii – figury bóstw ustawione w niszach – wzorowana była na rycinach pokazujących rzeźby z ogrodów w Wersalu. Gobeliny wykonał w Słonimiu niemiecki tkacz Johan Carl Kletsch między rokiem 1784 a 1788. Kolekcja przeszła w ręce rodziny Pusłowskich i zdobiła ich siedziby w Albertynie i Czarkowach aż do wybuchu I wojny światowej. Tragiczny pożar, który w roku 1914 strawił czarkowski pałac, spowodował zniszczenie części zbioru, pozostałe zaś tkaniny uległy rozproszeniu. Wawel posiada od roku 1935 dwie tapiserie – „Flecistę” i „Amfitrytę”, a kolejne trzy pozyskał jako depozyty z Muzeum Książąt Czartoryskich i z Zamku Królewskiego w Warszawie.W styczniu 2015 pan Xawery Pusłowski z Waszyngtonu ofiarował na Wawel dwa ostatnie gobeliny – „Ledę” i „Florę”. W ten sposób udało się zgromadzić na Zamku wawelskim wszystkie znane tkaniny z tej niezwykłej serii.
Leonardo Da Vinci Dama z gronostajem
Najcenniejszy w polskich zbiorach i jeden z cenniejszych obrazów w świecie gości w Zamku Królewskim na Wawelu. Arcydzieło jest portretem Cecylii Gallerani, kochanki księcia Mediolanu Ludovica Sforzy, wykonanym na jego zlecenie około roku 1490. Ma wymowę alegoryczną, odnoszącą się do ich miłości. Gronostaj, w języku greckim galée, jest aluzją do nazwiska Cecylii, a także do osoby księcia, którego – po otrzymaniu Orderu Gronostaja od księcia Neapolu – nazywano „białym gronostajem”. Portret około roku 1800 nabył, zapewne we Włoszech, książę Adam Jerzy Czartoryski i ofiarował swej matce Izabeli z Flemmingów Czartoryskiej, przygotowującej muzeum w Puławach. Obraz jest własnością Fundacji Książąt Czartoryskich, pozostaje jako depozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie. Na Wawelu będzie eksponowany zakończenia renowacji Muzeum XX Czartoryskich.
W poniedziałki oraz 1 i 11 listopada wszystkie wystawy nieczynne.
Zwiedzanie na podstawie bezpłatnych biletów wydawanych w dniu zwiedzania w kasie biletowej (Centrum Promocji i Informacji):
wtorek–sobota, godz. 9.00-14.45
niedziela, godz. 9.30-14.45
Ze względów konserwatorskich obowiązują dzienne limity wejść, po ich wyczerpaniu nie ma możliwości uzyskania wejściówki ani zakupienia biletu. Usługi przewodnickie oraz audioprzewodniki są płatne.
W niedzielę zwiedzanie wyłącznie dla turystów indywidualnych.
Grupy obowiązuje rezerwacja, przyjmowana i wydawana w Biurze Rezerwacji, tel. 12 422-16-97, bot@wawel.org.pl