Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 15.01.2017 A A A
Wtedy – teraz | Polska Szkoła Dokumentu – nowy cykl filmowy w NInA
INFORMACJA PRASOWA
fot. MATERIAŁ PRASOWY

Jerzy Hoffman, Maria Zmarz-Koczanowicz, Hanna Polak – to tylko kilka nazwisk wybitnych dokumentalistów, których wybrane filmy obejrzeć będzie można w NInA. Seansom będą towarzyszyć spotkania z reżyserami i refleksja na rolą i specyfiką filmu dokumentalnego. Kuratorem cyklu jest Michał Oleszczyk – dyrektor Festiwalu Filmowego w Gdyni. Program spotkań uzupełnią wybrane przez niego współczesne filmy dokumentalne. Bohaterem pierwszego spotkania, które odbędzie się w sobotę 14 stycznia w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego będzie Jerzy Hoffman, współautor słynnej „Czarnej serii”.


Wieczór rozpocznie projekcja filmów zrealizowanych wspólnie przez Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego: „Czy jesteś wśród nich?”, „Uwaga, chuligani”, „Dzieci oskarżają”, „Sopot”. Z Jerzym Hoffmanem Michał Oleszczyk porozmawia o społecznym zaangażowaniu dokumentalisty i jego odpowiedzialności za nadawanie kształtu zmianom zachodzącym w rzeczywistości. Po spotkaniu odbędzie się projekcja starszego o ponad pół wieku od „Czarnej serii” filmu Hanny Polak „Nadejdą lepsze czasy”.

 

W kolejnych odsłonach cyklu pokazane będą między innymi dokumenty Marii Zmarz-Koczanowicz, wydane w ramach Polskiej Szkoły Dokumentu. Ta wyjątkowa seria albumów DVD to jeden z najważniejszych projektów Narodowego Instytut Audiowizualnego, rozpoczęty jeszcze pod szyldem Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego. Redaktorem i opiekunem merytorycznym serii jest krytyk filmowy Tadeusz Sobolewski.

 

- Do polskich filmów dokumentalnych wracam regularnie od wielu lat, czy to dla własnej przyjemności, czy to w ramach licznych zajęć ze studentami. Nieustannie zadziwia mnie, z jaką przenikliwością twórcy Polskiej Szkoły Dokumentu opisywali i opisują naszą rzeczywistość, znajdując w niej zarazem pierwiastek uniwersalny. Niniejszy cykl zrodził się z przekonania, że pomiędzy klasyką rodzimego dokumentu, a współczesnym kinem i kulturą istnieje żywa, definiowana wciąż na nowo więź. Problemy podejmowane przed laty powracają w coraz to nowych odsłonach, ujmowane i reinterpretowane przez nowych twórców. Język kina ewoluuje, ale jedno pozostaje niezmienne: postawa filmowca zwracającego swe uważne spojrzenie na otaczający świat i dzielącego się swoją wizją. Mam nadzieję, że nasz cykl, w ramach którego nie tylko obejrzymy filmy Polskiej Szkoły Dokumentu zestawione z nowymi tytułami, ale także spotkamy się z najważniejszymi twórcami i porozmawiamy o ich pracy, pomoże rzucić nowe światło na sztukę filmu dokumentalnego. Sztukę, w której polscy artyści od wielu już dekad zajmują czołowe miejsce na świecie ­– mówi kurator cyklu, Michał Oleszczyk. Jego zaproszenie do udziału w serii wydarzeń można obejrzeć też na profilu NInA na Facebooku.

 

Czarna seria (1955-1958)

O genezie „Czarnej serii” tak pisał w albumie dodanym do DVD Mikołaj Jazdon:- Przełom października 1956 roku oznaczał w Polsce koniec komunistycznego totalitaryzmu w jego najstraszliwszej formie. Zaczęły pękać i topnieć lody stalinowskiej zimy skuwające życie w kraju. Zelżały opresje, do władzy doszła witana z nadzieją – ekipa Władysława Gomułki, z więzień zaczęli wychodzić więźniowie polityczni, uwolniono prymasa Władysława Wyszyńskiego, wznowiono wydawanie „Tygodnika Powszechnego”, reaktywowano ZHP, a marszałek Rokossowski wraz z innymi radzieckimi oficerami z Ludowego Wojska Polskiego wyjechał do Moskwy. Mocno stopniała zapora lodowa cenzury. Prasa i radio zaczęły przestawiać takie obraz świata, który oddalał się od propagandowej fikcji i przybliżał do rzeczywistości. Na półkach pojawiły się książki dotąd niedostępne – tłumaczenia z literatury światowej i utwory współczesnych polskich autorów. Socrealizm w wersji „wczesne lata pięćdziesiąte” odchodził do historii. W tle było słychać jazz, na ekranach kin pojawiły się zachodnie filmy fabularne i polskie dokumenty, jakich wcześniej nie oglądano – zaskakujące swym realizmem krótkometrażowe reportaże, które odsłaniały mroczne zakamarki rzeczywistości, niedostępne dotąd kamerom. Nazwano te filmy „Czarną serią”. Stanowiły one manifest młodego polskiego kina. Tworzyli je w przeważającej większości młodzi absolwenci szkół filmowych: moskiewskiego WGiKu – Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, Jerzy Ziarnik i łódzkiej PWSF – Kazimierz Karabasz, Władysław Ślesicki, Bohdan Kosiński, Włodzimierz Borowik (…). Filmem, który zainicjował serię był „Uwaga, chuligani!”.

 

Młodzi zdolni w NInA

W styczniu i w lutym NInA zaprasza także na cykl filmowy „Młodzi zdolni”, którego bohaterami są urodzeni na przełomie lat 70. i 80. reżyserzy: Jan Komasa, Katarzyna Klimkiewicz, Magnus von Horn, Łukasz Grzegorzek. Najbliższy seans odbędzie się w środę 18 stycznia w siedzibie NInA.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Nowy serial "Łowcy skór" jest już dostępny w serwisie MAX
Czteroodcinkowy serial dokumentalny “Łowcy skór” to historia ...
19. Edycja Festiwalu Filmów Afrykańskich AFRYKAMERA: African Gaze - Queer
W dniach 29 listopada – 4 grudnia 2024 roku w Warszawie odbędzie ...
„To nie mój film” z nagrodą na międzynarodowym festiwalu w Luksemburgu
„To nie mój film” Marii Zbąskiej otrzymał prestiżową nagrodę ...
WFF trampoliną dla młodych twórców. Jak festiwal otwiera drzwi nowym pokoleniom filmowców
Warszawski Festiwal Filmowy to nie tylko miejsce spotkań uznanych ...