![Wydrukuj artykuł](/images/print.jpg)
![](/media/images/articles/image-458-3.jpg)
W programie 12. Festiwalu Filmowego Pięciu Smaków znajdzie się oczekiwana sekcja poświęcona azjatyckim animacjom. Ujawniamy pierwsze tytuły.
Opuszczamy krąg bezpiecznych i wykalkulowanych rynkowo japońskich anime w stronę rzadko badanych terenów - filmów animowanych z innych krajów Azji oraz japońskich animacji eksperymentalnych. Kinematografie chińskie cieszą się dokonaniami w zakresie animacji sięgającym lat 40. aż po złoty okres w latach 60., jednak w kinematografiach krajów Azji Południowo-Wschodniej pełnometrażowe filmy animowane są nadal rzadkością.
Brak ograniczeń wizualnych tej formy filmowej oraz odmienny od filmu aktorskiego model produkcji sprawia, że wyobraźnia i kreatywność azjatyckich twórców filmów animowanych może się rozwijać nieskrępowanie i wielu nowych kierunkach, tym samym poszerzając język sztuki filmowej.
Szykujmy się na szaloną podróż poprzez nowe terytoria! Dziś odsłaniamy filmy reprezentujące Chiny, Tajwan i Japonię:
Strażnik Dahufa / Dahufa (reż. Busifan, Chiny 2017)
Wbrew pozorom nie jest to animacja dla dzieci, a poziom przemocy pokazanej na ekranie graniczy z gore. Główna postać, nadworny strażnik Dahufa, wyrusza w podróż by odnaleźć niepokornego księcia. Podczas poszukiwań trafia do Orzeszkowa - dystopijnej krainy, rządzonej przez despotę. Ta niezależna produkcja kieruje chińską animację na nowe obszary, jednocześnie czerpiąc inspirację z lat 60. i dokonań Szanghajskiego Studia Filmów Animowanych.
EUROPEJSKA PREMIERA
Nagrody: Golden Horse Film Festival 2017, nominacja dla najlepszego filmu animowanego
Ulica Szczęśliwa / On Happiness Road (reż. Sung Hsin-yin, Tajwan 2018)
Proces dorastania i poszukiwania tożsamości pokazany w retrospekcjach dziewczyny, która wraca do rodzinnego Tajpej, uciekając od życia w Stanach Zjednoczonych i swojego nieudanego małżeństwa. Wypełnione słońcem kadry animacji korespondują ze scenariuszem pełnym humoru, jednak wszystko w tej opowieści jest słodko-gorzkie. Powrót do domu nie oznacza odzyskania szczęścia.
POLSKA PREMIERA
Nagrody: Taipei Film Festival 2018, najlepszy film, najlepsza animacja, nagroda publiczości
Miłego dnia / Have a Nice Day (reż. Liu Jian, Chiny 2017)
Opowieść z przedmieść chińskiej metropolii na południu kraju, gdzie życie toczy się wokół kafejki internetowej, podrzędnego hotelu i kilku małych restauracji. Na wyludnionych ulicach pełnych starych szyldów i zamkniętych sklepów rozgrywa się chaotyczna pogoń za plecakiem pełnym pieniędzy. Atmosfera niczym z filmu Tarantino dopełniona jest odniesieniami do współczesnej polityki.
Nagrody: Berlin International Film Festival 2017, konkurs główny; Fantasia Film Festival 2017, najlepsza animacja; Golden Horse Film Festival 2017, najlepsza animacja
Krwawa wyprawa / Violence Voyager (reż. Ujicha, Japonia 2018)
Dwójka kolegów z podstawówki, ukryty w środku lasu park rozrywki, szalony naukowiec i modyfikacje ciała. Brzmi jak klasycznie makabryczna bajka braci Grimm, ale tym razem w japońskiej interpretacji, więc wilka zastępują złe cyborgi. Animacja przy użyciu figur wycinanych z papieru jest dowodem na to, że w animacji japońskiej technika wykonania potrafi dotrzymać kroku nieskrępowanej wyobraźni.
EUROPEJSKA PREMIERA
Nagrody: Buenos Aires Festival Internacional de Cine Independiente 2018, nagroda specjalna jury