1. grudnia w Warszawie odbędzie się pierwszy festiwal Games for Impact. Wydarzenie ma na celu pokazanie, że gry wideo to coś więcej niż tylko rozrywka. Dziś pełnią one znacznie więcej funkcji – diagnozują problemy społeczne, angażują graczy w dyskusję o ekonomii, wojnie, polityce czy zdrowiu psychicznym, a niekiedy wspomagają procesy edukacyjne i terapeutyczne, tym samym zmieniając świat na lepsze.
Na festiwalu będzie można zagrać w ponad 20 starannie wyselekcjonowanych tytułów. W wydarzeniu wezmą udział twórcy takich gier, jak That Dragon, Cancer, 11-11 Memories Retold, This War of Mine czy My Memory of Us. W programie spotkania z twórcami, dyskusje w międzynarodowym towarzystwie, koncert z wizualizacjami z gier, stanowiska PC, VR i Hololens, a także warsztaty dla dzieci i rodziców.
Gry zazwyczaj kojarzą się z rozrywką, ale aspiracje ich twórców od wielu lat sięgają znacznie wyżej. Współczesne gry służą do inicjowania rozmowy o ważnych kwestiach społecznych, a także wpływaniu na postawy społeczne. Podczas Games for Impact chcemy porozmawiać o tym trendzie, poznać środowisko twórców gier z ludźmi ze świata edukacji, medycyny czy socjologii i wspólnie odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań. Czy gry zaangażowane są potrzebne? Czy mogą znaleźć swoje zastosowanie w medycynie czy edukacji? Do kogo są skierowane? I czy faktycznie można zmieniać świat poprzez gry?
Gry, które zmieniają świat
Kilka lat temu olbrzymi sukces odniosła gra This War of Mine polskiego 11 bit studios, opowiadająca o dramacie cywili w mieście pogrążonym w wojennym chaosie. Ogromne wrażenie na graczach wywarła gra That Dragon, Cancer – w której Amy i Ryan Green udokumentowali swoje zmagania z chorobą nowotworową syna oraz żałobę po jego śmierci. O depresji opowiadało polskie Indygo, a o dramacie wojennym widzianym oczami dziecka – świeżo wydane My Memory of Us.
Twórcy tych gier opowiedzą o swoich doświadczeniach z produkcją tytułów zaangażowanych społecznie. Nie zabraknie też innych gości – Asi Burak z nowojorskiego Games for Change opowie o historii gier zaangażowanych, Jurriaan Van Rijsvijk z Games for Health Europe – o medycznych zastosowaniach gier, a Rafał Legiędź z Solidbrain o tym jak technologie VR/AR/XR mogą zmienić świat na lepsze.
Dodatkowe atrakcje
Wydarzenie uświetni koncert zespołu JAAA! z wizualizacjami Karoliny Głusiec oraz montażem materiałów wideo z gier, a także pokaz filmu Thank you for Playing o Amy i Ryanie Greenach. Nie zapomnieliśmy również o najmłodszych – zapraszamy na warsztaty z powieści wizualnych, a także edukacyjnego wykorzystania Minecrafta.
Festiwal jest skierowany do kilku grup – mediów branżowych i głównego nurtu; twórców gier, zwłaszcza z sektora niezależnego, dla których Games for Impact może być miejscem wymiany pomysłów; instytucji, sponsorów i aktywistów z obszarów łączących się z tematem prezentowanych gier oraz graczy, którzy będą mogli poszerzyć swoją wiedzę o informacje uzyskane bezpośrednio od twórców.
Mastering the Game | Warsztaty branżowe
Wydarzeniu towarzyszyć będą warsztaty Mastering the Game organizowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Będą skupiały się na kwestiach związanych z planowanymi ulgami podatkowymi na produkcję gier wideo o wymiarze kulturowym i społecznym, a także z możliwościami korzystania przez twórców gier z cyfrowych zasobów kultury, będących w posiadaniu instytucji publicznych.
Chcesz wziąć udział w festiwalu i zobaczyć, jak gry mogą zmienić świat?
Informacje:
Gdzie: FINA Wałbrzyska 3/5 Warszawa, Polska
Kiedy: 30 listopada – 1 grudnia 2018 r.
Organizatorzy: FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny), IGP (Fundacja Indie Games Polska)
Partnerzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, SWPS School of Ideas
Partnerzy technologiczni: Microsoft, LG, Hiro
Partnerzy medialni: Games for Change, Better Gaming Agency
Patroni medialni: Filmweb, Charaktery, Pixel, Tok FM, Girls in Tech
Wstęp na konferencję jest bezpłatny, wymaga rejestracji na stronie gamesforimpact.pl. Szczegółowy plan wydarzenia znajduje się tutaj.
Organizatorzy Games for Impact:
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA) – to nowoczesna instytucja kultury, która została powołana 1 czerwca 2017 roku w wyniku połączenia Filmoteki Narodowej i Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Jej misją statutową jest digitalizacja, gromadzenie, restaurowanie i udostępnianie, a także promocja polskiego dziedzictwa audiowizualnego oraz upowszechnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej. FINA jest też koproducentem nowych materiałów audiowizualnych (filmów, audycji radiowych i telewizyjnych oraz wydawnictw filmowych i muzycznych).
Fundacja Indie Games Polska jest jednym z najważniejszych koordynatorów polskiej sceny gier indie. Jest to inicjatywa stworzona przez polskich twórców w celu wsparcia rozwoju rynku gier niezależnych w Polsce. W ostatnich latach IGP umożliwiło małym, polskim studiom na eventach takich jak Gamescom, Tokyo Game Show czy PAX. Fundacja pomagała jako komitet doradczy kilku polskim instytucjom rządowym. Był to również inicjator międzynarodowej deklaracji o współpracy dla centralnej i wschodniej Europy, która została podpisana w 2017 roku podczas targów Poznań Game Arena.