Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 24.04.2019 A A A
Krótko a treściwie. Międzynarodowy konkurs krótkometrażowy 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
INFORMACJA PRASOWA
Mars w Omanie reż. Vanessa del Campo / Fot. Materiał prasowy

Czy da się opowiedzieć złożoną historię w mniej niż 30 minut? Film prezentowane w konkursie krótkometrażowym udowadniają, że to możliwe. Dokumenty, animacje i fabuły to fascynujące opowieści z całego świata w różnych konwencjach gatunkowych: od historii miłosnych, przez czarne komedie, po trzymające w napięciu thrillery.


Filmy dokumentalne: podróż do wnętrza rodziny i niezwykłych miejsc


Dziesięć krótkometrażowych dokumentów, które zostały zaproszone do konkursu to zarówno kameralne portrety bohaterów, jak i filmy pokazujące problemy współczesnego świata. Przerażające zjawisko, rozpowszechnione w środowisku miłośników gier komputerowych, porusza "Swatted", którego bohaterowie wysyłają dla zabawy jednostki specjalne SWAT do swoich znajomych z internetu, aby dzięki streamingowi oglądać na żywo brutalne akcje policji.


Krótkie dokumenty to jednak przede wszystkim intymne, rodzinne opowieści. W filmie "O mojej mamie" reżyserka śledzi zmagania własnej matki z chorobą nowotworową, natomiast w "Kluczu do ojca" córka próbuje ożywić wspomnienia o ojcu - czarnoskórym uczestniku wojny w Hiszpanii, który trafia do obozu koncentracyjnego w Mauthausen. Rodzina syryjskich imigrantów, zamieszkujących holenderskie miasteczko, jest bohaterem dokumentu “Jak oni”, a film "Milady" przedstawia doświadczenia osób adoptowanych w młodości przez rodziny zastępcze. Z trudną przeszłością muszą poradzić sobie także norwescy nastolatkowie z filmu "Chłopaki z Loten". Złożoną relację między dwojgiem ludzi pokazuje dokument "Kiedy nadszedł smok". Bohaterowie pobrali się bardzo młodo, mają ósemkę dzieci i żyją razem, a jednak osobno. Zupełnym ich przeciwieństwem są Wiola i Krzysztof z filmu “Połączeni” - choroba Krzysztofa i łączące ich uczucie sprawiają, że są niemal nierozłączni.


Dokumenty na KFF to także odkrywanie trudno dostępnych miejsc. W podróż w głąb górskiej jaskini pośród krajobrazu Tatr Wysokich zaprasza widzów "Harda", natomiast "ars w Omanie" to wycieczka na rozległą pustynię, gdzie obok nomadów spacerują... astronauci.

 

Krótkometrażowe fabuły: mieszanka fikcji i rzeczywistości


Fabuły w konkursie krótkometrażowym to jak zwykle mozaika tematów i gatunków. Na pograniczu świata realnego i nadprzyrodzonego rozgrywa się "U kresu sił", w którym walczący podczas I wojny światowej bohater Edwin zaskakuje niecodzienną umiejętnością, a także film "2 lub 3 rzeczy o Marie Jacobson", czyli lekarce rozmawiającej ze zmarłymi i przygotowującej się do własnej śmierci. Podszyte czarnym humorem opowieści o zbrodni to “Czarny las”, gdzie punktem wyjścia jest przygotowanie smakowitego wypieku oraz “Ognisko domowe”, w którym mroczną historię ujawnia proces czasowego wynajmu mieszkania poprzez serwis internetowy.


Fabuły w tym roku zaglądają też do szkolnych murów: w "Bezpieczeństwie" nauczyciel musi wykazać się odwagą podczas strzelaniny, a "Analiza" to opowieść o szkolnej awanturze kończącej się tragedią. Za to "Ashmina" jest trzynastolatką, która zamiast chodzić do szkoły, pracuje składając dla turystów paralotnie, a nastoletni bohater filmu "Pieśń Ahmeda" pod kuratelą starszego mężczyzny uczy się wiele o życiu i samotności. Młodzi ludzie to też bohaterowie "Bror" - filmu o spotkaniu rodzeństwa po latach rozłąki. Fabuły w tegorocznym zestawieniu przedstawiają też trudne społecznie tematy. "Maras" to thriller o życiu w świecie gangów i przemocy, a "Tęsknota" jest filmem wracającym do tragedii związanej z katastrofą elektrowni atomowej w Fukushimie.


Polskie produkcje fabularne w konkursie międzynarodowym to "Ukąszenie" Heleny Oborskiej, tajemnicza historia ze zjawiskową Mary Komasą w roli głównej oraz "Tak jest dobrze" Marcina Sautera - kontemplacyjna podróż Nikodema, granego przez Adama Woronowicza, przez tundry Spitsbergenu.


Filmy animowane: gra z publicznością


- Jednym z pytań, jakie stawiamy sobie podczas selekcji jest to dotyczące publiczności: czy widzowie otworzą się na animowane światy dyktowane subwersywną anty-logiką snu, pożądania, eksperymentu? Nasz wybór zatem opiera się na idei balansu pomiędzy tradycyjnymi filmami narracyjnymi, zapraszającymi "początkujących" odbiorców animacji do rozpoznania estetyki i kodów medium filmu animowanego, a formami zmierzającymi w stronę mieszania gatunków, gier z percepcją czy narracją filmową - mówi Olga Bobrowska, selekcjonerka Krakowskiego Festiwalu Filmowego.


Czternaście animacji biorących udział w konkursie to mieszanka nie tylko gatunków, ale i technik animacji. Pełen absurdu i groteski "Portret Suzanne" to animacja plastelinowa, w której dawna kochanka powraca do mężczyzny jako jego lewa stopa. Natomiast “Dobre intencje” to animowany horror, w którym postacie, a nawet duchy wykonane są z filcu. Za to "Wypchane życie" wykorzystuje lalki, animowane w technice stop motion.


W programie znalazły się też animacje dokumentalne. "Wspomnienia Alby" to autentyczna opowieść o początkach miłości, opowiedziana z perspektywy starszej kobiety, uzupełniona archiwalnymi zdjęciami. "Było wspaniale" jest animowaną ilustracją dziennika koreańskiej prostytutki, a “Edna” to historia miłosna rozgrywająca się na tle kryzysu uchodźczego.


O nudzie w wieloletnich związkach opowiada "Miłość turbiny", a o tęsknocie za utraconym uczuciem - "Vitae Azilia". Skomplikowana, tajemnicza relacja dwojga bohaterów to jeden z wątków w filmie "Rozprysk". Natomiast “Dzieciaki” to zabawna refleksja pokazująca zgubne skutki ślepego podążania za tłumem.


Nie braknie też animowanych thrillerów: "Ani słowa" to opowieść o chłopcu, który odkrywa mroczne interesy swojego ojca, a "Acid Rain" to narkotyczna podróż kamperem zmierzająca  do zaskakującego finału. W konkursie pojawią się też filmy wymykające się łatwym klasyfikacjom: "Strach pod żebrami" łączy w sobie różne techniki animacji, a "Zrób sobie ślimaka" to kampowa opowieść o tworzeniu perfekcyjnego kochanka.

Nagrody przyznawane w Międzynarodowym konkursie krótkometrażowym - Złoty Smok i Srebrne Smoki - to nagrody kwalifikujące do Oscara, a nagroda dla najlepszego filmu europejskiego daje możliwość ubiegania się o nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej.

Filmy zakwalifikowane do międzynarodowego konkursu krótkometrażowego


KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY DOKUMENTALNE


Chłopaki z Loten / Viva Løten!, reż. Teresia Fant, 27’, Norwegia, 2018

Harda / The Tough, reż. Marcin Polar, 14’, Polska, 2019

Jak oni / Like them, reż. Pau Ortiz, 30’, Holandia, 2018

Kiedy nadszedł smok / When the Dragon Came, reż. Stefan Pavlovic, 21’, Rumunia, Holandia, Serbia, 2018

Klucz do ojca / Greykey, reż. Enric Ribes, 29’, Hiszpania, 2018

Mars w Omanie / Mars, Oman, reż. Vanessa del Campo, 21’, Belgia, 2018

Milady, reż. Giulia Tivelli, Flavia Scardini, 18’, Włochy, 2018

O mojej mamie / Dandelion Mum, reż. Barbora Hollan, 30’, Norwegia, 2018

Połączeni / Connected, reż. Aleksandra Maciejczyk, 18’, Polska, 2018

Swatted, reż. Ismaël Joffroy Chandoutis, 21’, Francja, 2018


KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY FABULARNE


2 lub 3 rzeczy o Marie Jacobson / 2 or 3 Things about Marie Jacobson, reż. Anne Azoulay, 25’, Francja, 2019

Analiza / Dissect, reż. Siavash Shahabi, 20’, Iran, 2018

Ashmina, reż. Dekel Berenson, 16’, Wielka Brytania, Nepal, 2018

Bezpieczeństwo / Safety, reż. Fabrice Joubert, 14’, Francja, Dalekie Wyspy Mniejsze Stanów Zjednoczonych, 2018

Bror, reż. Sara Hjort Ditlevsen, 22’, Dania, 2019

Czarny las / Black Forest, reż. Jean-marc E Roy, Philippe David Gagné, 21’, Francja, Kanada, 2018

Maras, reż. Salvador Calvo, 24’, Hiszpania, 2019

Ognisko domowe / Hearth, reż. Sophie B. Jacques, 11’, Kanada, 2019

Pieśń Ahmeda / Ahmed’s Song, reż. Foued Mansour, 30’, Francja, 2018

Tak jest dobrze / It's Good Like That, reż. Marcin Sauter, 23’, Polska, 2019

Tęsknota / Homesick, reż. Koya Kamura, 28’ , Francja, Japonia, 2019

Ukąszenie / Bitten, reż. Helena Oborska, 24’ , Polska, 2019

U kresu sił / Attrition, reż. Kelly Holmes, 23’, Francja, Wielka Brytania, 2018


KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY ANIMOWANE


Acid Rain, reż. Tomek Popakul, 27’, Polska, 2019

Ani słowa / Mum's the Word, reż. Khris Cembe, 13’, Hiszpania, Francja, 2018

Było wspaniale / Happy Ending, reż. Eunju Ara Choi, 5’, Wielka Brytania, 2018

Dobre intencje / Good Intentions, reż. Anna Mantzaris, 9’, Wielka Brytania, 2018

Dzieciaki / Kids, reż. Michael Frei, 9’, Szwajcaria, 2019

Edna / One of many, reż. Vuk Mitevski, 11’, Macedonia, 2019

Miłość turbiny / Turbine, reż. Alex Boya, 8’, Kanada, 2018

Portret Suzanne / Portrait of Suzanne, reż. Izabela Plucińska, 15’, Polska, Niemcy, Francja, 2019

Rozprysk / Splash, reż. Jie Shen, 9’ , Chiny, 2018

Strach pod żebrami / Under the Rib Cage, reż. Bruno Tondeur, 13’, Francja, Belgia, 2018

Vitae Azilia, reż. Joanna Wapniewska, 7’, Polska, 2019

Wspomnienia Alby / Alba's Memories, reż. Andrea Martignoni, Maria Steinmetz, 5’, Włochy, Niemcy, 2019

Wypchane życie / Imbued Life, reż. Ivana Bosnjak, Thomas Johnson, 12’, Chorwacja, 2019

Zrób sobie ślimaka / Slug Life, reż. Sophie Koko Gate, 7’, Wielka Brytania, 2018

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Nowy serial "Łowcy skór" jest już dostępny w serwisie MAX
Czteroodcinkowy serial dokumentalny “Łowcy skór” to historia ...
19. Edycja Festiwalu Filmów Afrykańskich AFRYKAMERA: African Gaze - Queer
W dniach 29 listopada – 4 grudnia 2024 roku w Warszawie odbędzie ...
„To nie mój film” z nagrodą na międzynarodowym festiwalu w Luksemburgu
„To nie mój film” Marii Zbąskiej otrzymał prestiżową nagrodę ...
WFF trampoliną dla młodych twórców. Jak festiwal otwiera drzwi nowym pokoleniom filmowców
Warszawski Festiwal Filmowy to nie tylko miejsce spotkań uznanych ...