Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 28.08.2012 A A A
Dwa bieguny sztuki czyli socrealizm i twórcy niezależni
KATARZYNA OCZKOWSKA

Zagadnienie sztuki w Rosji oraz Polsce pod rządami socjalistycznej władzy, wytyczającej szczegółowe dyrektywy wobec twórców i twórczości podejmuje wystawa otwarta 22 sierpnia w Wszechrosyjskim Muzeum Sztuki Dekoracyjno-Użytkowej i Ludowej w Moskwie.


Ekspozycja zatytułowana Za żelazną kurtyną. Sztuka oficjalna i niezależna w Związku Radzieckim i Polsce 1945-1989 prezentuje ponad 120 obrazów, grafik oraz rzeźb, pochodzących z kolekcji Piotra Nowickiego, prezesa Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej
w Warszawie, a także kuratora wystawy.

 

Dzieła składające się na syntetyczny przekrój najważniejszych zjawisk artystycznych w dwóch krajach byłego bloku komunistycznego, podzielone są na działy tematyczne. Pierwszy z nich – Triumf ideologii, pokazuje sztukę wprzęgniętą w machinę socrealizmu z lat 1949–1955. Obok artystów tworzących w imię ideologii chłopsko-robotniczej, spotkać można dzieła mniej oczywiste, takie jak portret Majakowskiego pędzla Jerzego Nowosielskiego z 1950 r. Jednak przeważającą część stanowią typowe socrealistyczne obrazy artystów rosyjskich, gdyż jak podkreśla kurator - Piotr Nowicki, w Polsce nacisk na sztukę oficjalną nie był aż tak silny jak w Związku Radzieckim, gdzie przed odwilżą w 1956 r. cokolwiek innego niż skrajny realizm socjalistyczny nie miało racji bytu.

 

Drugi dział – Prekursorzy, prezentuje prace artystów próbujących odnaleźć się w nowej powojennej rzeczywistości, będących łącznikami pomiędzy awangardą międzywojenną, a twórcami niezależnymi. Takimi artystami byli Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński, prezentujący nową jakość polskiej sztuki.

 

Kolejny dział pod tytułem Druga awangarda nawiązuje do reaktywowanej m. in. przez Tadeusza Kantora przedwojennej Grupy Krakowskiej, skupiającej artystów o lewicowych poglądach, ale w swej twórczości wiernych sobie i całkowicie niezależnych, kreujących nowy nurt awangardy w Polsce.

 

Pod innym kątem awangardę czy abstrakcję ukazuje dział 15% abstrakcji, odnoszący się do wytycznych przyjętych w 1960 r. przez sekretariat Komitetu Centralnego PZPR, dotyczących sztuk plastycznych, z których tylko 15% podczas każdej wystawy może prezentować nurt nieprzedstawiający.

 

W następnej części Abstrakcja i figuracje eksponowane są prace nowoczesnych, lecz zapomnianych malarzy radzieckich: Ernsta Nieizwiestnego czy Leonida Rabiczewa, zaś dział Znak i znaczenie zestawia prace polskich oraz rosyjskich artystów skupiających się w swojej twórczości na obecności i znaczeniu symbolu w malarstwie. Dominuje tu głównie abstrakcja geometryczna w wykonaniu m. in. Henryka Stażewskiego.

 

Dwa ostatnie działy Sztuka sprzeciwu oraz Transformacja nawiązują kolejno do cenzury i zejścia do głębokiego podziemia artystów niezależnych w czasie stanu wojennego wprowadzonego w Polsce 13 grudnia 1981 r. oraz przemiany sztuki rosyjskiej okresu gorbaczowskiej pieriestrojki.

 

Wystawa zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Wszechrosyjskim Muzeum Sztuki Dekoracyjno-Użytkowej i Ludowej w Moskwie potrwa do 8 października. Wcześniej prezentowana była w Muzeum Narodowym w Gdańsku.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Przypływ sztuki. DESA Unicum zaprasza na cztery wystawy w Sopocie 
Chcąc podziwiać sztukę, nie trzeba rezygnować z odpoczynku nad ...
Wielkie święto miłośników sztuki w DESA Unicum
Wystawa “Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie” łączy ...
Hotel inkubatorem dla artystów? Inauguracja projektu Art Lives Here by Leonardo Hotels
Leonardo Hotels po raz kolejny udowadnia, że Warszawa jest miastem ...
„Złote runo – sztuka Gruzji”
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na pierwszą nie tylko w Polsce, ...