Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 08.11.2021 A A A
WYSTAWA: "Ursula von Rydingsvard. Tylko sztuka"
INFORMACJA PRASOWA
Fot. Materiał prasowy

Od 6 listopada Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na wystawę "Ursula von Rydingsvard. Tylko sztuka" do nowej, stałej galerii prezentującej twórczość polską XX i XXI wieku. Wystawa jednej z najciekawszych i najsławniejszych współczesnych artystek przygotowana została we współpracy z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.


Na wystawie zobaczymy dzieła z lat 1976-2021: jedenaście rzeźb, jedenaście prac na papierze, instalacja i trzy filmy. Trzy dzieła to monumentalne rzeźby: dwie stoją przed Gmachem Głównym oraz jedna - w holu budynku. Ta ostatnia, zatytułowana "Głosy oceanu",  wykonana z kawałków drewna cedrowego przywodzi na myśl, jak czytamy w opisie "kokon prehistorycznego bezkręgowca(.) tajemniczego, wymarłego ssaka zaobserwowanego w XVIII wieku w wodach oceanicznych między Alaską a Rosją. Tytuł pracy sugeruje dźwięk. Możemy wyobrazić sobie oddech nieznanego zwierzęcia czy inny odgłos, który może istnieć w niezbadanych głębinach mórz i oceanów."

 

Twórczość von Rydingsvard odnosi się biologii, ekologii, eschatologii, natury, rękodzieła i twórczości ludowej. Artystka jako tworzywa swojej sztuki używa m.in. drewna cedrowego, jelit zwierzęcych i papieru. Jej rzeźby i instalacje znakomicie "czują" się w przestrzeni publicznej: na placach, w parkach, pod gołym niebem.

 

"Wystawa Ursuli von Rydingsvard to dla Muzeum Narodowego w Krakowie wydarzenie najwyższej rangi artystycznej. Prezentujemy po raz pierwszy naszej publiczności wybitną amerykańską rzeźbiarkę, laureatkę licznych nagród, której dzieła znajdują się w kolekcjach najważniejszych muzeów na całym świecie, a eksponowane były na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Z perspektywy Krakowa szczególne znaczenie ma przede wszystkim polskie pochodzenie artystki i podkreślane przez nią związki z naszą kulturą. Twórczość Ursuli von Rydingsvard pokazuje w jaki sposób można pozostać artystką z Polski, bez względu na miejsce zamieszkania. Jej dziełato nie tylko oryginalna autobiografia, o czym świadczą zwłaszcza tytuły prac przywołujące nazwy dziecięcych zabaw, imiona członków rodziny czy znane w rodzinnym domu powiedzenia. Rzeźby artystki odnoszą się także do używanych w rodzinnym domu przedmiotów, ubrań czy narzędzi, charakterystycznych dla codziennego życia tych, którzy utracili swoje rodzinne strony i na emigracji budują życie na nowo. Stąd tak często powracają w jej dziełach kwestiepamięci i dlatego tak ważna jest symboliczna wartość stosowanych materiałów, przede wszystkim drewna, łączonego z treściami odnoszącymi się do ofiary i śmierci, ale także trwania i odradzania się życia. Artystka posiada wyjątkową umiejętność wykorzystania autobiograficznej historii do tworzenia dzieł sztuki o uniwersalnym przesłaniu." - pisze w katalogu do wystawyDyrektor MNK prof. dr hab. Andrzej Szczerski.

 

"Sztuka Ursuli von Rydingsvard tym bardziej zasługuje na naszą uwagę, że autorka pochodzi z polsko-ukraińskiej rodziny, która w czasie II wojny światowej została wywieziona na roboty przymusowe do Niemiec, a następnie wybrała emigrację do Stanów Zjednoczonych w poszukiwaniu lepszego życia. Ursula, z domu Karoliszyn, urodziła się w Deensen koło Hanoweru w 1942 roku,ale rodzice pochodzili z Beskidu Żywieckiego. Przeżycia z dzieciństwa odcisnęły piętno emocjonalne na jej pracach. Wieże, drewniane misy, narzędzia, łopaty i ściany są echem rodzinnego dziedzictwa. Mimo, że nigdy nie mieszkała w Polsce, ciągle zachowuje język, a nawet nadaje swoim rzeźbom polskie tytuły. W licznych wywiadach przyznała, że czuje się Polką. Trudne dzieciństwo, pobyty w dziewięciu przesiedleńczych obozach zaraz po wojnie, emigracja i konieczność zajmowania się domem i rodzeństwem w Plainville w Connecticut są świadomym i podświadomym światem jej inspiracji. Ukończyła studia na Columbia University (dyplom w 1975 roku) i od tego czasu tworzy rzeźby w drewnie cedrowym, a także z brązu i żywic poliuretanowych.

 

Inspirowane są naturą, sztuką pozaeuropejską - Afryki, Australii i Oceanii oraz, do pewnego stopnia, tradycją polskiej sztuki ludowej. Zajmuje się także rysunkiem tworzonym techniką mieszaną na papierze abaka. Podtytuł naszej wystawy - Tylko sztuka / Nothing but Art - pojawił się po przeczytaniu tekstu artystki Dlaczego tworzę sztukę? / Why do I make Art?, który jest rodzajem litanii wyliczającej duchowe, życiowe i artystyczne powody jej działalności. Podkreśla pasję i całkowite oddanie Ursuli von Rydingsvard sztuce. Ekspozycja jest drugą prezentacją jej sztuki w Polsce. Pierwsza odbyła się w 1992 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i była ważnym wydarzeniem w życiu artystki, która po 30 latach powraca do rodzinnego kraju." - czytamy w tekście kuratorki wystawy Eulalii Domanowskiej.

 

Dlaczego drewno cedrowe jest ulubionym materiałem sztuki Ursuli von Rydingsvard? Jego niezwykłe właściwości -  zmysłowy zapach,  ciepło, plastyczność i sprężystość, łatwość, z jaką poddaje się obróbce i wielokrotnym modyfikacjom - urzekły artystkę w Nowym Jorku, gdzie sięzetknęła z tym tworzywem. Ta fascynacja splotła się ze skojarzeniami z dzieciństwa związanymi z drewnem. Cedr okazał się materiałem, który otworzył drogę do szeregu nowatorskich rozwiązań stosowanych przez nią do dzisiaj.

 

Von Rydingsvard eksperymentowała również z innymi materiałami, jednak drewno cedrowe pozostaje dla niej najważniejszym punktem odniesienia, impulsem inspirującym kolejne dzieła i koncepcje. Wrodzona plastyczność drewna pobudza jej wyobraźnię, co widać na wystawie w MNK.

 

Wystawa czynna do 6 lutego 2022 roku.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Przypływ sztuki. DESA Unicum zaprasza na cztery wystawy w Sopocie 
Chcąc podziwiać sztukę, nie trzeba rezygnować z odpoczynku nad ...
Wielkie święto miłośników sztuki w DESA Unicum
Wystawa “Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie” łączy ...
Hotel inkubatorem dla artystów? Inauguracja projektu Art Lives Here by Leonardo Hotels
Leonardo Hotels po raz kolejny udowadnia, że Warszawa jest miastem ...
„Złote runo – sztuka Gruzji”
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na pierwszą nie tylko w Polsce, ...