Już w najbliższą sobotę, zapraszamy na wystawę prac Jerzego Skolimowskiego w Salach Redutowych Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Poprzednia wystawa zorganizowana została w ramach obchodów osiemdziesiątych urodzin reżysera i malarza. Tym razem pokazujemy głównie najnowsze prace artysty, powstałe od początku pandemii. Zagrożenia współczesnego świata, zmiany klimatyczne, środowisko, ekologia to tematy, którymi obecnie zajmuje się artysta.
To jest wystawa na temat zagłady naszego świata, zagłady ekologicznej przede wszystkim, ale też zagłady moralnej i etycznej – mówi reżyser o swoich pracach malarskich.
Na wystawie pokazany będzie również film zrealizowany przez Jerzego Skolimowskiego i Ewę Piaskowską w ramach stworzonego przez HBO cyklu W domu, będącego zestawieniem dziesięciominutowych etiud filmowych wykonanych przez wybitnych polskich artystów na początku lockdownu.
Film Jerzego Skolimowskiego powstał na Sycylii, gdzie artystę zastała pandemia. Jerzy Skolimowski wyreżyserował ponad 20 filmów, m.in.: Start (The Departure; 1967 – zdobywca Złotego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie), Krzyk (The Shout; 1978 – nagroda specjalna jury w Cannes), Fucha (Moonlighting; 1982 – nagroda za najlepszy scenariusz w Cannes), Latarniowiec (The Lightship; 1985 – nagroda dla najlepszego reżysera na MFF w Wenecji), Cztery noce z Anną (doceniony w 2008 roku w Cannes), Essential Killing (Grand Prix jury na Festiwalu w Wenecji w 2010; nagroda za najlepszy film na Festiwalu w Mar del Plata oraz nagrody za najlepszy film i dla najlepszego reżysera na Festiwalu w Gdyni).
Jest również cenionym malarzem. Brał udział w Biennale w Wenecji, swoje prace wystawiał w Europie i Stanach Zjednoczonych.W 2015 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
W dniu otwarcia na zwiedzających czekać będzie sam artysta (15.00-17.00). Kuratorem wystawy jest Marcin Fedisz.
W dniu wystawy wstęp wolny dla zwiedzających w godzinach 15.00-17.00. Z uwagi na obostrzenia pandemiczne i liczbę osób mogących przebywać na terenie wystawy, czas oczekiwania na wstęp może być wydłużony.
Źródło: Opera Narodowa w Warszawie