Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 02.02.2023 A A A
Jan Kowal i Karol Gawroński w CSW Kronika. Nowe wystawy między szaleństwem a ukojeniem
Redakcja
Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej Kronika | Materiał prasowy

Intensywna, gęsta od kolorów, świateł, dźwięków i makabrycznych wizji „Maszyna do mielenia” Karola Gawrońskiego i medytacyjny „Poplon” Jana Kowala - próba nawiązania kontaktu z naturą i światem swojego dzieciństwa w kojącym szarym świetle zimowego poranka. To dwie nowe wystawy przygotowywane przez bytomskie CSW Kronika. Wernisaż obu 11 lutego o godz. 19:00.


Nowy rok CSW Kronika zaczyna od prezentacji wystaw indywidualnych dwóch młodych artystów wywodzących się z katowickiej ASP - Karola Gawrońskiego i Jana Kowala. Łączy ich refleksja nad kondycją człowieka i jego miejscem we współczesnym świecie, ale wnioski mają skrajnie odmienne. - Rok 2023 rozpoczynamy eksplozją psychodelicznej twórczości w wykonaniu Karola Gawrońskiego, jednego z najciekawszych malarzy młodego pokolenia na Śląsku. To nie będzie klasyczna wystawa obrazów, zresztą takie raczej rzadko się u nas zdarzają, ale intensywne, szalone doświadczenie pełne zaskakujących rozwiązań - mówi o wystawie „Maszyna do mielenia” Karola Gawrońskiego jej kurator Paweł Wątroba. Wizualna metafora maszyny do mielenia mięsa jest kluczem interpretacyjnym do zrozumienia prezentowanych obrazów. Ich pozytywna kolorystyka jest zestawiona z makabrycznymi wizjami, w których człowiek jest istotą bezwolną, bezbronną i poddawaną groteskowej dekonstrukcji. Pokaz malarstwa uzupełniony będzie o specjalnie stworzone na tę okazję murale w przestrzeni galerii. Atmosferę ekspozycji dopełni elektroniczne tło dźwiękowe i oświetlenie rodem z imprezy techno.

 

Górne piętro CSW Kronika zajmie natomiast „Poplon” Jana Kowala. Tytułowy poplon to najstarszy sposób na naturalne nawożenie gleby - po zakończonych zbiorach sieje się rośliny, aby następnie je ściąć, przekopać i pozostawić. Wystawę tworzą prace wideo zrealizowane w odpowiedzi na kryzys, który dotknął gospodarstwo rolne należące do rodziny Jana Kowala. Artysta postanowił wrócić do świata swojego dzieciństwa wnosząc zarazem umiejętności i narzędzia, których na co dzień używa w swoich pracach. Nie była to potrzeba działań spektakularnych, jak główny wysiew. Jego „współprzeżywanie, radykalna nadzieja oraz diagnozowanie atmosfery” miały być raczej jak poplon.- W ten sposób Jan Kowal odniósł się do działań słoweńskiej grupy OHO z końca lat 60., która prowokowała subtelne interwencje w przyrodzie z pogranicza land artu, ale też zastanawiała się nad rolą artystów i artystek w społeczeństwie. Działania te doprowadziły grupę OHO do stworzenia na słoweńskiej wsi czegoś na wzór komuny. Była to forma wycofania się ze świata sztuki i próba oddania się innym formom praktykowania kreatywnych relacji z naturą - mówi kuratorka wystawy „Poplon” Katarzyna Kalina. Wszystkie działania Jana Kowala rejestrowane są zimą, która jest dla artysty czasem ukojenia i wyciszenia.

 

Wernisaż obu nowych wystaw w CSW Kronika 11 lutego o godz. 19:00. Za muzyczną oprawę otwarcia odpowiada krakowska DJ-ka Outta_8.

 

Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej Kronika

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Przypływ sztuki. DESA Unicum zaprasza na cztery wystawy w Sopocie 
Chcąc podziwiać sztukę, nie trzeba rezygnować z odpoczynku nad ...
Wielkie święto miłośników sztuki w DESA Unicum
Wystawa “Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie” łączy ...
Hotel inkubatorem dla artystów? Inauguracja projektu Art Lives Here by Leonardo Hotels
Leonardo Hotels po raz kolejny udowadnia, że Warszawa jest miastem ...
„Złote runo – sztuka Gruzji”
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na pierwszą nie tylko w Polsce, ...