Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 17.03.2023 A A A
Nominacje do WĘŻY 2023. Oto najgorsze filmy 2022 roku
Redakcja

Popkulturowa Akademia Wszystkiego przyznająca rokrocznie antynagrody WĘŻE ogłasza nominację do dwunastej edycji WĘŻY - antynagród fimowych, dla produkcji, które miały premierę w 2022 roku oraz ich twórców. O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2022 rywalizuje tym razem aż dziesięć tytułów!


W tym roku trwało to dłużej, ale naprawdę polska kinematografia dostarczyła. I mieliśmy mnóstwo pracy z wybraniem najlepszych w byciu najgorszym. Ostatecznie zdecydowaliśmy więc (na wzór Oscarów) poszerzyć główną kategorię, nominację do Wielkiego Węża z pięciu do dziesięciu tytułów. Mamy nadzieję, że pozwoli to widzom łatwiej wyłuskać filmy tak złe, że aż godne uwagi.

Węże 2022 przyznawane zostaną aż w 14 kategoriach. Będą to m.in. najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Akademia docenia także reżyserów i scenarzystów, żenujące sceny w polskim kinie, złe plakaty oraz teledyski. Specjalnie w tym roku dodaliśmy jedną zupełnie nową, najprawdopodobniej jednorazową kategorię. Biorąc pod uwagę obfitość dorobku ekranowego Rafała Zawieruchy, który zagrał w porażającej ilości premier, specjalnie z myślą o nim powstała kategoria „Najgorsza rola Rafała Zawieruchy". I tu też niełatwo było wybrać finałową piątkę...

Z kolei filmy „365 dni: Ten dzień" i „Kolejne 365 dni" z racji na dużą spójność przekazu w części kategorii traktowaliśmy jako jeden tytuł.

O wyborze nominowanych rokrocznie decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.

Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy: „Niewidzialna wojna" Patryka Vegi (13 nominacji) i „Gierek" Michała Węgrzyna (12 nominacji). Po piętach depczą im natomiast potraktowane łącznie i rozdzielnie „365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni" Barbary Białowąs i Tomasz Mandess (9 nominacji) oraz „Miłość, seks & pandemia" również Patryka Vegi (6 nominacji). W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – po więcej niż jedną nominację zdobyli m.in. Małgorzata Kożuchowska, Michał Koterski, Cezary Żak, Antoni Pawlicki, Anna Mucha i oczywiście Rafał Zawierucha.

Warto też zauważyć poważny wątek religijny w tegorocznym werdykcie. Zgodnie z opisem twórców filmu „Powołany" do Węży w tym roku musieliśmy nominować Ducha Świętego i Najświętszą Maryję Pannę (powtarzamy, to nie my, to decyzja, którą podjęli twórcy filmu i rozpowszechniali ją publicznie). Również religijna postawa Patryka Vegi w jego ostatnim filmie nie mogła ujść naszej uwadze. Stąd nasza decyzja w kategorii duet.

Ogłoszenie werdyktów tegorocznych Węży nastąpi w kwietniu. Więcej szczegółów w kolejnym ogłoszeniu.

A oto już nasze typy za rok 2022

WIELKI WĄŻ:

- 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski) - za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.

- Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.

- Gierek (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.

- Jak pokochałam gangstera (reż. Maciej Kawulski, prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski) - za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.

- Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łebkowska) - za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.

- Miłość, seks & pandemia (reż. i prod. Patryk Vega) - za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów

- Niewidzialna wojna (reż. i prod. Patryk Vega) - za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.

- Plan lekcji (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz) - za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.

- Powołany (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) - za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.

- Zołza (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk) - za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa „autobiografia".

Najgorsza reżyseria:

- Barbara Białowąs, Tomasz Mandes - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni;
- Heathcliff Janusz Iwanowski - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle;
- Daniel Markowicz - Plan lekcji;
- Patryk Vega - Miłość, seks & pandemia;
- Patryk Vega - Niewidzialna wojna;
- Michał Węgrzyn – Gierek.

Najgorszy scenariusz:

- Duch Święty – Powołany; 
- Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki - Gierek;
- Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni;
- Olaf Olszewski, Patryk Vega - Miłość, seks i pandemia;
- Patryk Vega - Niewidzialna wojna.

Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:

- 365 dni: Ten dzień (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski);
- 8 rzeczy, których nie wiecie o facetach (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka);
- Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski);
- Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łebkowska);
- Mój dług (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job).

 

Najgorsza rola męska:

- Sebastian Dela - Miłość seks i pandemia;
- Michał Koterski - Gierek;
- Michał Koterski - Krime story. Love story;
- Antoni Pawlicki - Gierek;
- Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna.

 

Najgorsza rola żeńska:

- Małgorzata Kożuchowska - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle;
- Małgorzata Kożuchowska - Gierek;
- Małgorzata Kożuchowska – Zołza;
- Anna Mucha - Niewidzialna wojna;
- Anna Maria Sieklucka - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni.

 

Najgorszy duet na ekranie:

- „365 dni: Ten dzień" i „Kolejne 365 dni";
- Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska - Gierek;
- Anna Mucha i Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna;
- Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek;
- Patryk Vega i Bóg - Niewidzialna wojna.

 

Występ poniżej talentu:

- Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska; 
- Krystyna Janda - Jak pokochałam gangstera;
- Andrzej Seweryn - Każdy wie lepiej;
- Cezary Żak – Gierek;
- Cezary Żak – Krime Story, Love Story;
- Artur Żmijewski – Zołza.

 

Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:

- Stefan Idziołek - Plan lekcji;
- Łukasz "Krupnik" Krupiński - Miłość na pierwszą stronę;
- Karol Lis - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle;
- Premier Filip Rawicki - Gierek;
- Patryk Vega - Niewidzialna wojna.

 

Żenująca scena:

- Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci - 365 dni: Ten dzień;
- Gra w golfa - 365 dni: Ten dzień;
- Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka - Gierek;
- Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna;
- Vega który dla Jezusa odmawia seksu oralnego - Niewidzialna wojna.

 

Efekt specjalnej troski:

- Czołówka - Nie cudzołóż i nie kradnij; 
- Przemiana Vegi w grubego i z powrotem - Niewidzialna wojna;
- Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu - Niewidzialna wojna;
- Wypadek samochodowy - Niewidzialna wojna;
- Zombie – Apokawixa.

 

Najgorszy teledysk okołofilmowy:

- Ania – Andrzej Piaseczny – Ania;

- Gdybyśmy – Natalia Lesz – Gierek;
- Jestem tylko dziewczyną – Maria Sadowska – Miłość na pierwszą stronę;
- Puta Madre – Kacper HTA – Krime Story, Love Story;
- Wartości – Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – Miłość, seks i pandemia.

 

Najgorszy plakat:

- Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film);
- Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films);
- Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis);
- Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat);
- Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film).

 

Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:

- Good Life - Greckie wakacje (dystr. Best Film);
- Lyle, Lyle Crocodile - Wielki zielony krokodyl domowy (dystr. UIP);
- Mainstream - Król internetu (dystr. Kino Świat);
- Paws of Fury: The Legend of Hank - Jak zostałem samurajem (dystr. Monolith Films);
- Viens, je t'emmène (francuski), Nobody's Hero (międzynarodowy) - Biegacz, dziwka, Arab, mąż (dystr. Aurora Films).

 

Multinomicje dla fimów:

- Niewidzialna wojna - 13,

- Gierek - 12,

- 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni - 9,

- Miłość, seks & pandemia - 6,

- Gdzie diabeł nie może tam baby pośle - 5,

- Krime Story, Love Story - 4,

- Plan lekcji - 3,

- Zołza - 3,

- Apokawixa - 2,

- Jak pokochałam gangstera - 2,

- Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 - 2,

- Miłość na pierwszą stronę - 2,

- Powołany - 2.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Nowy serial "Łowcy skór" jest już dostępny w serwisie MAX
Czteroodcinkowy serial dokumentalny “Łowcy skór” to historia ...
19. Edycja Festiwalu Filmów Afrykańskich AFRYKAMERA: African Gaze - Queer
W dniach 29 listopada – 4 grudnia 2024 roku w Warszawie odbędzie ...
„To nie mój film” z nagrodą na międzynarodowym festiwalu w Luksemburgu
„To nie mój film” Marii Zbąskiej otrzymał prestiżową nagrodę ...
WFF trampoliną dla młodych twórców. Jak festiwal otwiera drzwi nowym pokoleniom filmowców
Warszawski Festiwal Filmowy to nie tylko miejsce spotkań uznanych ...