Światowe tournée i miliony sprzedanych biletów w Stanach Zjednoczonych. Multisensoryczna wystawa „Immersive Monet & The Impressionists” właśnie pojawia się po raz pierwszy na Starym Kontynencie i od razu w Art Box Experience w warszawskiej Fabryce Norblina. Przygotowali ją Massimiliano Siccardo wraz z zespołem Lighthouse Immersive i Visioni Eccentriche – producentami światowej klasy wystaw multisensorycznych. To niezwykły animowany pokaz z wykorzystaniem 438 obrazów, który powstał w oparciu o najnowocześniejsze systemy mapowania wideo i efekty specjalne, dzięki którym sztuka impresjonistów ożywa, jak nigdy wcześniej. A towarzyszy im wyjątkowa ścieżka dźwiękowa autorstwa Luki Longobardi.
Już od 24 marca dzieła Claude’a Moneta, Augusta Renoira, Edgara Degasa, Mary Cassatt, Paula Cezanne’a czy Eduarda Maneta można oglądać w wielkoformatowych, immersyjnych przestrzeniach Art Box Experience.
O wystawie „Immersive Monet & The Impressionists” mówi się, że to emocjonująca podróż po spektakularnej twórczości artystów, którzy nie tylko wstrząsnęli światem sztuki, zmieniając w malarstwie fazę koncepcyjną w fazę wykonawczą, ale też wywoływali towarzyską sensację, a nawet skandale. To, co dla malarzy akademickich mogło być zaledwie szkicem, dla impresjonistów stanowiło skończony akt kreacji.
Jeden z najsłynniejszych obrazów Claude’a Moneta, powstały w 1872 roku, a pokazany na wystawie dwa lata później, zatytułowany Impresja, wschód słońca, na którym widzimy port w Hawrze zasnuty dymem i poranną mgłą z oranżową kulą słońca, namalowany został z niespotykaną wcześniej szkicową swobodą pędzla, który musiał nadążyć za wzrokowym wrażeniem. Od tego obrazu wziął swoją nazwę impresjonizm. Co prawda, na początku praca została wykpiona przez krytyka satyrycznego pisma „Charivari”, ale to jedynie dodawało wigoru i pikanterii paryskiemu życiu artystycznemu.
Tak było również z impresjonistami. Po pierwszej wystawie w 1874 roku w mieście ponownie wybuchł skandal: konserwatywne środowisko akademickie nie potrafiło pogodzić się z tym, że młodzi malarze, wbrew panującym regułom, sami wystawiają swoje prace, bez podporządkowywania się autorytetom. Z ponad 30 artystów wystawiających wówczas swoje obrazy wielu zostało zapomnianych, ale ci, którzy zyskali rozgłos, po latach stali się tak popularni, a ich obrazy tak wysoko wyceniane, że nie mogli się z nimi równać przedstawiciele żadnego innego kierunku sztuki. Claude Monet, August Renoir, Edgar Degas, Mary Cassatt, Paul Cezanne, Eduard Manet, Eugene Boudin, Camille Pissarro, J. M. W. Turner, Henri de Toulouse-Lautrec – to najsłynniejsi z nich.
Twórcy wiejskich pejzaży i malarze życia paryskich bulwarów, piewcy prostych radości, kobiecej urody, beztroskiej zabawy, ale przede wszystkim zwolennicy dążenia do prawdy w oddawaniu natury. Odblask wschodzącego słońca na wodzie, migotanie światła w liściach, konfiguracja chmur na niebie, ruchliwe sylwetki ludzi – interesowały impresjonistów dużo bardziej niż technika wykończenia obrazu.
Jesteśmy niezwykle szczęśliwi, że słynna wystawa „Immersive Monet & The Impressionists” już w marcu pojawi się w przestrzeniach Art Box Experience – mówi Joanna Kowalkowska, prezeska zarządu i współzałożycielka jedynej immersyjnej przestrzeni w Polsce, mieszczącej się w Fabryce Norblina w Warszawie. Czeka nas prawdziwa uczta dla oka i niespotykane artystyczne doświadczenie, bo obrazów mistrzów impresjonizmu w takim wydaniu jeszcze nie widzieliśmy. To wyjątkowa szansa, aby zobaczyć wszystkie najważniejsze dzieła impresjonistyczne rozproszone po najlepszych galeriach i muzeach świata w jednym miejscu. Immersyjny charakter wystawy pozwoli widzowi doświadczyć z bliska prawie 450 obrazów, jak również zanurzyć się wewnątrz jednego z nich. Mogę zdradzić, że nenufary z ogrodu Moneta w Giverny jeszcze nigdy nie były tak blisko.
„Immersive Monet & The Impressionists” to wystawa wyjątkowa, pokazująca przekrój twórczości najważniejszych malarzy impresjonizmu, łącząca je w zniewalające projekcje, miks kolorów, faktur i wrażeń. Jednocześnie to projekt edukacyjny, który zabiera widzów w historyczną podróż do świata sztuki w najlepszym wymiarze, ale tak nowoczesną w formie, że nie ma tam cienia nudy. Przepiękne motywy z obrazów malowanych z ogromną lekkością i wrażliwością przeplatają się z cudowną muzyką i przynoszą oglądającym niezwykłe emocje.
To ogromna przyjemność gościć wystawę tego formatu w Art Box Experience, ale też wielka odpowiedzialność wobec odwiedzających – uzupełnia Mateusz Labuda, wiceprezes zarządu Art Box Experience. Każda nasza wystawa to jednocześnie wspaniała, atrakcyjna lekcja dla dorosłych i dla dzieci. Przygotowaliśmy specjalną salę edukacyjną, stanowiącą zgodne z podstawą programową wprowadzenie do wystawy. Taka szkolna wycieczka jest chętnie wybierana przez nauczycieli i lubiana przez uczniów. Jednak to nie wszystko. Chcemy uczyć, ale przede wszystkim bawić, uwodzić gości obrazem i dźwiękiem, bez względu na wiek czy zamiłowanie do sztuki. A ta wystawa robi to jak żadna inna.
Ambasadorem wystawy został Stach Szabłowski, historyk i krytyk sztuki, niezależny kurator i publicysta, autor koncepcji kuratorskich kilkudziesięciu wystaw, projektów artystycznych i festiwali sztuki w przestrzeni publicznej.
Rewolucja impresjonistyczna wydarzyła się 150 lat temu, ale duch tego przewrotu był nowoczesny i takim pozostał do dziś – mówi Szabłowski. Artyści, którzy popychali wówczas malarstwo na nowe tory, byli dziećmi świata zmieniającego się gwałtownie pod wpływem przemysłu, odkryć naukowych, rozwoju technologii. Dlatego ich wrażliwość wciąż przemawia do nas tak mocno; dynamicznie zmieniający się obraz rzeczywistości to jest również nasze doświadczenie. Impresjoniści byli zanurzeni w świecie, który i ich otaczał. Teraz dzięki zaawansowanym technologiom wizualnym na wystawie „Immersive Monet & The Impressionists” my zanurzamy się w ich malarstwie.
Ciekawostki na temat „Immersive Monet & The Impressionists”:
- 438 obrazów wykorzystanych w animacjach wystawy
- 1 500 000 klatek wideo- 3 000 m3 projekcji
- 760 m2 refleksyjnej podłogi- sala edukacyjna z wprowadzeniem do wystawy
- bezpłatna aplikacja mobilna z treściami wzbogacającymi wiedzę o impresjonizmie i najważniejszych artystach
- dwa magiczne instaspoty: mostek w Giverny i nenufary oraz Paryż i wieża Eiffla
- ponad 5 mln widzów w USA i Kanadzie.
Wystawę „Immersive Monet & The Impressionists” będzie można zobaczyć w Art Box Experience w Warszawie od 24 marca do 2 lipca 2023 roku (Fabryka Norblina, ul. Żelazna 51/53, drugie piętro).
Bilety w specjalnej przedsprzedażowej cenie 55 zł dostępne są tylko do 23 marca 2023 r.
Czym jest Art Box Experience?
To autorski projekt, który łączy najnowsze techniki animacji komputerowej i wrażeń dźwiękowych z bogatym systemem projekcji obrazu w technologii panoramy 360º, animacji 3D i 2D, a scenografia – rezultat cyfrowej projekcji o najwyższej jakości – przybierać może różne barwy i formy. Zamiast jedynie oglądać historię, o której opowiada dana wystawa, zwiedzający staje się jej częścią, zanurza się w niej wszystkimi zmysłami.
Wyróżnikiem Art Box Experience, obok najwyższej klasy rozrywki na światowym poziomie, jest również treść edukacyjna, związana z kulturą, sztuką, historią, nauką, geografią, przyrodą czy modą. Przy wystawach multisensorycznych „Retro Warszawa” i „Save the Planet” partnerami są instytucje kultury i nauki o najwyższej renomie: Dom Spotkań z Historią, Fundacja Nauka o Klimacie, MHŻP Polin, Muzeum Warszawy, Muzeum Ziemi, UN Global Impact.
Art Box Experience jest wielofunkcyjną przestrzenią immersyjną, gdzie na styku sztuki, nauki, cyfrowej technologii i rozrywki powstają unikalne multisensoryczne wystawy, spektakle, koncerty i eventy. Ambicją jego twórców jest prezentowanie tam atrakcyjnych i wartościowych treści z dziedziny sztuki, nauki, edukacji, ekologii i popkultury. Jest owocem pasji, doświadczenia i kompetencji autorytetów świata nowych technologii, rozrywki i świata muzealnego: Joanny Kowalkowskiej (współzałożycielki Art Box Experience, absolwentki prestiżowej uczelni artystycznej Central Saint Martins w Londynie, projektantki i dyrektorki artystycznej wielu międzynarodowych projektów interdyscyplinarnych, łączących ze sobą teatr, sztuki wizualne, design oraz pasjonatki nowych technologii), Mateusza Labudy (wicedyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Warszawy, wieloletniego menadżera Maanamu, producenta muzycznego) i Piotra Sikory (współzałożyciela m.in. Platige Image, domu produkcyjnego „Dobro” czy Art Box Experience, międzynarodowego producenta filmów animowanych, cinematików do gier komputerowych oraz efektów specjalnych, nagrodzonych setkami nagród, w tym nominacjami do Oscara i brytyjskimi nagrodami BAFTA; do jego najbardziej rozpoznawalnych produkcji zaliczają się m.in. animacja krótkometrażowa Katedra, serial Wiedźmin dla Netfliksa, Wonder Woman dla DC Comics czy Melancholia i Antychryst Larsa von Triera).
Twórcy wystawy „Immersive Monet & The Impressionists”
Massimiliano Siccardi jest absolwentem London School of Contemporary Dance. W 1990 roku rozpoczął karierę w świecie video artu, gdzie szybko stał się cenionym twórcą mise-en-scène, współpracującym z choreografami z całego świata. Zaprojektował scenografie wideo dla licznych prestiżowych festiwali i gal międzynarodowych. Jest autorem video mappingu Bazyliki di Giotto oraz dla Teatro Petruzzelli w Bari, gdzie jedna z jego stałych instalacji wirtualnie odtworzyła freski kopuły. Massimiliano jest też cenionym fotografem, którego zdjęcia były pokazywane na wystawach w Spoleto i Rzymie. Obecnie pełni funkcję profesora przetwarzania obrazów cyfrowych w Accademia di Comunicazione e Immagine w Rzymie. W 2012 roku otrzymał prestiżową międzynarodową nagrodę Romaindanza za swoje osiągnięcia w dziedzinie sztuki wizualnej w teatrze tańca. Od 2012 roku jest artystą-rezydentem w Carrières de Lumières – Atelier des Lumières, gdzie opracował mise-en-scène dla licznych pokazów cyfrowych. Obecnie pracuje nad projektami we Włoszech, Nowym Jorku, Berlinie, Lipsku i Rzymie.
Vittorio Guidotti jest absolwentem European Institute of Design. Jego praca dyplomowa z 2007 roku od razu zdobyła nagrodę na festiwalu filmowym Cortintesta. Współpracuje z Massimiliano Siccardim, z którym stworzył projekcje wideo dla Narodowej Akademii Tańca w Rzymie, stałą instalację dla Muzeum Tańczącego Satyra w Mazzara del Vallo w 2016 roku i tymczasową dla Muzeum Perfum w Grasse w 2017 roku.
Vittorio Guidotti był dyrektorem kreatywnym ds. animacji w pokazie cyfrowym, prezentowanym przez Les Carrières des Lumières. W 2016 roku pracował przy pisaniu i tworzeniu spektaklu Au pays d'Alice. W 2019 roku wraz z Massimiliano Siccardim i Luką Longobardim Guidotti stworzył show Vincent, które obecnie jest prezentowane w budynku Toronto Star w Toronto w Kanadzie.
Luca Longobardi to klasycznie wykształcony włoski kompozytor i pianista, który w swoich utworach używa elementów współczesnej muzyki elektronicznej. Urodzony w 1976 roku Longobardi studiował muzykę klasyczną we Włoszech i w Nowym Jorku, a w 2011 roku uzyskał doktorat w dziedzinie cyfrowej rekonstrukcji dźwięku w Rzymie. Jego dzieła ujawniają silne związki między muzyką klasyczną a współczesną. Doświadczenia, które zdobył jako muzyk teatralny, zwiększyły jego zainteresowanie relacją między dźwiękami a przedstawieniem. Jest autorem muzyki do przedstawień baletowych i filmów, a także instalacji i przedstawień sztuki eksperymentalnej (Atelier de Lumières w Paryżu, Carrière des Lumières w Baux-de-Provence, Kunstkraftwerk w Lipsku). W multimedialnych występach i nagraniach Longobardiego eksperymentalna muzyka elektroniczna spotyka się z czystą, eteryczną i pozornie prostą grą na fortepianie, w której brzmią głębokie emocje.
Źródło: Capital Park