Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 30.09.2020 A A A
Kino Wojciecha Hasa – w 20. rocznicę śmierci
INFORMACJA PRASOWA
Wojciech Jerzy Has, fot. Tadeusz Kubiak | Fototeka FINA

3 października minie 20 lat od śmierci Wojciecha Jerzego Hasa, jednego z najwybitniejszych i najoryginalniejszych polskich reżyserów, wizjonera i outsidera idącego konsekwentnie pod prąd obowiązujących tendencji, twórcy Rękopisu znalezionego w Saragossie i Sanatorium pod Klepsydrą – arcydzieł światowego kina. Z tej okazji w kinie Iluzjon od 2 do 18 października odbędzie się przegląd najważniejszych filmów reżysera.


W październiku w warszawskim kinie Iluzjon pokazane zostaną najważniejsze filmy Wojciecha Jerzego Hasa, od debiutanckiej Pętli (1957) i pierwszych fabuł, które, choć powstały w okresie polskiej szkoły filmowej, stanowiły jej odrębny, skupiony na psychologii postaci rozdział, poprzez stanowiącą szczytowe osiągnięcie reżysera tzw. trylogię oniryczną lat 60. i 70. (Rękopis znaleziony w Saragossie, Lalka, Sanatorium pod Klepsydrą) po otwierającą ostatni okres twórczości Nieciekawą historię (1982).

 

Istotnymi częściami jego filmowego świata były oniryzm („Dla mnie każdy film jest czymś w rodzaju snu”) oraz literatura: czternaście zrealizowanych przez Hasa fabuł to autorskie adaptacje dzieł literackich.

 

Przegląd otworzy pierwsza z nich, inspirowana francuskim czarnym realizmem poetyckim i niemieckim ekspresjonizmem Pętla według opowiadania Marka Hłaski, z wielką kreacją Gustawa Holoubka, odtąd ulubionego aktora Hasa. Następne tytuły to – Pożegnania (1958), Wspólny pokój (1959), Rozstanie (1960) oraz Jak być kochaną (1962) – wykorzystujące m.in. konwencje melodramatu filmy psychologiczne z charakterystycznymi dla twórczości reżysera bohaterem outsiderem, eksponowaną scenografią („rupieciarnia Hasa”), pesymistyczną wizją świata, fatalizmem, niszczycielską siłą czasu czy motywem życia jako teatru.

 

W przeglądzie nie mogło zabraknąć najwybitniejszych dzieł reżysera: Rękopisu znalezionego w Saragossie (1964) i Sanatorium pod Klepsydrą (1973), genialnych ekranizacji utworów uchodzących za nieprzekładalne: szkatułkowej powieści Jana Potockiego i poetyckiej prozy Brunona Schulza, oraz Lalki (1968), autorskiej, dalekiej od szkolnych interpretacji adaptacji arcydzieła Bolesława Prusa. Retrospektywę zamknie Nieciekawa historia (1982) na podstawie noweli Antoniego Czechowa, powstała po niemal dziesięcioletnim milczeniu reżysera, z kolejną wielką kreacją Gustawa Holoubka.

 

Cześć filmów poprzedzi prelekcja filmografki FINA, Katarzyny Wajdy.

Bilety: 12 złotych ulgowy/ 14 złotych normalny

Partnerem przeglądu jest Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
POLECAMY TEMATY
Nowy serial "Łowcy skór" jest już dostępny w serwisie MAX
Czteroodcinkowy serial dokumentalny “Łowcy skór” to historia ...
19. Edycja Festiwalu Filmów Afrykańskich AFRYKAMERA: African Gaze - Queer
W dniach 29 listopada – 4 grudnia 2024 roku w Warszawie odbędzie ...
CD PROJEKT RED rozszerza inicjatywę RED Playtesting Program na Stany Zjednoczone
CD PROJEKT RED ogłasza rozszerzenie programu RED Playtesting ...
„To nie mój film” z nagrodą na międzynarodowym festiwalu w Luksemburgu
„To nie mój film” Marii Zbąskiej otrzymał prestiżową nagrodę ...