Popkulturowa Akademia Wszystkiego przyznająca rokrocznie antynagrody WĘŻE ogłasza nominację do dwunastej edycji WĘŻY - antynagród fimowych, dla produkcji, które miały premierę w 2022 roku oraz ich twórców. O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2022 rywalizuje tym razem aż dziesięć tytułów!
W tym roku trwało to dłużej, ale naprawdę polska kinematografia dostarczyła. I mieliśmy mnóstwo pracy z wybraniem najlepszych w byciu najgorszym. Ostatecznie zdecydowaliśmy więc (na wzór Oscarów) poszerzyć główną kategorię, nominację do Wielkiego Węża z pięciu do dziesięciu tytułów. Mamy nadzieję, że pozwoli to widzom łatwiej wyłuskać filmy tak złe, że aż godne uwagi.
Węże 2022 przyznawane zostaną aż w 14 kategoriach. Będą to m.in. najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Akademia docenia także reżyserów i scenarzystów, żenujące sceny w polskim kinie, złe plakaty oraz teledyski. Specjalnie w tym roku dodaliśmy jedną zupełnie nową, najprawdopodobniej jednorazową kategorię. Biorąc pod uwagę obfitość dorobku ekranowego Rafała Zawieruchy, który zagrał w porażającej ilości premier, specjalnie z myślą o nim powstała kategoria „Najgorsza rola Rafała Zawieruchy". I tu też niełatwo było wybrać finałową piątkę...
Z kolei filmy „365 dni: Ten dzień" i „Kolejne 365 dni" z racji na dużą spójność przekazu w części kategorii traktowaliśmy jako jeden tytuł.
O wyborze nominowanych rokrocznie decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.
Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy: „Niewidzialna wojna" Patryka Vegi (13 nominacji) i „Gierek" Michała Węgrzyna (12 nominacji). Po piętach depczą im natomiast potraktowane łącznie i rozdzielnie „365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni" Barbary Białowąs i Tomasz Mandess (9 nominacji) oraz „Miłość, seks & pandemia" również Patryka Vegi (6 nominacji). W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – po więcej niż jedną nominację zdobyli m.in. Małgorzata Kożuchowska, Michał Koterski, Cezary Żak, Antoni Pawlicki, Anna Mucha i oczywiście Rafał Zawierucha.
Warto też zauważyć poważny wątek religijny w tegorocznym werdykcie. Zgodnie z opisem twórców filmu „Powołany" do Węży w tym roku musieliśmy nominować Ducha Świętego i Najświętszą Maryję Pannę (powtarzamy, to nie my, to decyzja, którą podjęli twórcy filmu i rozpowszechniali ją publicznie). Również religijna postawa Patryka Vegi w jego ostatnim filmie nie mogła ujść naszej uwadze. Stąd nasza decyzja w kategorii duet.
Ogłoszenie werdyktów tegorocznych Węży nastąpi w kwietniu. Więcej szczegółów w kolejnym ogłoszeniu.
A oto już nasze typy za rok 2022
WIELKI WĄŻ:
- 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski) - za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.
- Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.
- Gierek (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.
- Jak pokochałam gangstera (reż. Maciej Kawulski, prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski) - za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.
- Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łebkowska) - za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.
- Miłość, seks & pandemia (reż. i prod. Patryk Vega) - za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów
- Niewidzialna wojna (reż. i prod. Patryk Vega) - za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.
- Plan lekcji (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz) - za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.
- Powołany (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) - za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.
- Zołza (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk) - za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa „autobiografia".
Najgorsza reżyseria:
- Barbara Białowąs, Tomasz Mandes - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni;
- Heathcliff Janusz Iwanowski - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle;
- Daniel Markowicz - Plan lekcji;
- Patryk Vega - Miłość, seks & pandemia;
- Patryk Vega - Niewidzialna wojna;
- Michał Węgrzyn – Gierek.
Najgorszy scenariusz:
- Duch Święty – Powołany;
- Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki - Gierek;
- Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni;
- Olaf Olszewski, Patryk Vega - Miłość, seks i pandemia;
- Patryk Vega - Niewidzialna wojna.
Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:
- 365 dni: Ten dzień (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski);
- 8 rzeczy, których nie wiecie o facetach (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka);
- Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski);
- Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łebkowska);
- Mój dług (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job).
Najgorsza rola męska:
- Sebastian Dela - Miłość seks i pandemia;
- Michał Koterski - Gierek;
- Michał Koterski - Krime story. Love story;
- Antoni Pawlicki - Gierek;
- Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna.
Najgorsza rola żeńska:
- Małgorzata Kożuchowska - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle;
- Małgorzata Kożuchowska - Gierek;
- Małgorzata Kożuchowska – Zołza;
- Anna Mucha - Niewidzialna wojna;
- Anna Maria Sieklucka - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni.
Najgorszy duet na ekranie:
- „365 dni: Ten dzień" i „Kolejne 365 dni";
- Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska - Gierek;
- Anna Mucha i Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna;
- Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek;
- Patryk Vega i Bóg - Niewidzialna wojna.
Występ poniżej talentu:
- Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska;
- Krystyna Janda - Jak pokochałam gangstera;
- Andrzej Seweryn - Każdy wie lepiej;
- Cezary Żak – Gierek;
- Cezary Żak – Krime Story, Love Story;
- Artur Żmijewski – Zołza.
Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:
- Stefan Idziołek - Plan lekcji;
- Łukasz "Krupnik" Krupiński - Miłość na pierwszą stronę;
- Karol Lis - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle;
- Premier Filip Rawicki - Gierek;
- Patryk Vega - Niewidzialna wojna.
Żenująca scena:
- Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci - 365 dni: Ten dzień;
- Gra w golfa - 365 dni: Ten dzień;
- Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka - Gierek;
- Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna;
- Vega który dla Jezusa odmawia seksu oralnego - Niewidzialna wojna.
Efekt specjalnej troski:
- Czołówka - Nie cudzołóż i nie kradnij;
- Przemiana Vegi w grubego i z powrotem - Niewidzialna wojna;
- Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu - Niewidzialna wojna;
- Wypadek samochodowy - Niewidzialna wojna;
- Zombie – Apokawixa.
Najgorszy teledysk okołofilmowy:
- Ania – Andrzej Piaseczny – Ania;
- Gdybyśmy – Natalia Lesz – Gierek;
- Jestem tylko dziewczyną – Maria Sadowska – Miłość na pierwszą stronę;
- Puta Madre – Kacper HTA – Krime Story, Love Story;
- Wartości – Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – Miłość, seks i pandemia.
Najgorszy plakat:
- Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film);
- Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films);
- Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis);
- Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat);
- Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film).
Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:
- Good Life - Greckie wakacje (dystr. Best Film);
- Lyle, Lyle Crocodile - Wielki zielony krokodyl domowy (dystr. UIP);
- Mainstream - Król internetu (dystr. Kino Świat);
- Paws of Fury: The Legend of Hank - Jak zostałem samurajem (dystr. Monolith Films);
- Viens, je t'emmène (francuski), Nobody's Hero (międzynarodowy) - Biegacz, dziwka, Arab, mąż (dystr. Aurora Films).
Multinomicje dla fimów:
- Niewidzialna wojna - 13,
- Gierek - 12,
- 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni - 9,
- Miłość, seks & pandemia - 6,
- Gdzie diabeł nie może tam baby pośle - 5,
- Krime Story, Love Story - 4,
- Plan lekcji - 3,
- Zołza - 3,
- Apokawixa - 2,
- Jak pokochałam gangstera - 2,
- Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 - 2,
- Miłość na pierwszą stronę - 2,
- Powołany - 2.