„Lato w teatrze” jest atrakcyjną ofertą teatralną dla uczniów, którzy z różnych przyczyn spędzają wakacje w swojej miejscowości. Między 28 czerwca a 31 sierpnia 2014 roku w dwudziestu ośmiu miastach i miasteczkach w całej Polsce odbywają się teatralne półkolonie i warsztaty, podczas których młodzi uczestnicy przygotowują spektakl pod opieką profesjonalnych artystów. Dwutygodniowe warsztaty są dla dzieci szansą na poznanie i samodzielne wykorzystanie teatralnego języka, a przede wszystkim na twórcze wyrażenie siebie. „Lato w teatrze” jest programem Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego realizowanym ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W projekcie realizowanym w Teatrze Lalek „Pleciuga” weźmie udział 50 dzieci. Uczestnicy zostaną podzieleni na 5 grup tematycznych: aktorską, muzyczną, promocyjno-dziennikarską, kostiumowo-scenograficzną i techniczną; grupy te będą ściśle ze sobą współpracować.
W ubiegłym roku zajmowaliśmy się tożsamością naszego miasta w kontekście legend o Pomorzu. Tegoroczne warsztaty chcielibyśmy zadedykować czasom dużo późniejszym, bo tuż przedwojennym i współczesności. W trakcie warsztatów będziemy poszukiwać specyficznej atmosfery dawnego Szczecina. Za pomocą starych pocztówek i fotografii postaramy się odtworzyć życie codzienne jego mieszkańców. Porównamy Szczecin ze starych obrazów z jego dzisiejszym wizerunkiem, prześledzimy losy budynku, w którym mieściła się słynna fabryka fortepianów Wolkenhauera. Zabawimy się w detektywów tropiących ślady poniemieckiej kultury naszego miasta.
Realizowane działania zaspokajają naturalną potrzebę twórczej aktywności, dają młodym mieszkańcom naszego miasta możliwość czynnego uczestniczenia w sztuce. Zapraszając do udziału w warsztatach dzieci i młodzież ze środowisk defaworyzowanych oraz miejscowości mających utrudniony dostęp do kultury, dajemy również im możliwość spędzenia aktywnie wakacji oraz uruchomienia twórczego potencjału i rozwijania wyobraźni. Sprawiamy, że teatr w okresie wakacyjnym nie zamyka się na widzów, ale w przestrzeni, która w trakcie sezonu zarezerwowana jest dla zawodowych twórców pozwala dzieciom na realizowanie marzeń i nabywanie różnorodnych kompetencji artystycznych.
Do pracy nad przygotowaniem spektaklu przystąpimy bez gotowego scenariusza. Dzieci poznają temat i nasze sugestie co do formy w jakiej można by było go zrealizować. Następnie spróbujemy opracować wspólną koncepcję przedstawienia. W scenariuszu wykorzystamy teksty należące do tzw. folkloru dziecięcego – polskie i niemieckie wyliczanki.