Przedstawienie powraca do repertuaru po krótkiej przerwie i styczniowe pokazy związane są z premierą płyty DVD będącej jego rejestracją.
Niezwykłe widowisko artystyczne, miscenium rockowe. Nowatorskie widowisko taneczne – to gratka nie tylko dla fanów tańca. Coś dla siebie odnajdą tu również miłośnicy muzyki, a szczególnie – mocniejszych brzmień.
Scenariusz spektaklu powstał w oparciu o utwory, powstałego w 1999 roku, łódzkiego zespołu rockowego NORMALSI. Obecnie w skład kapeli wchodzi czterech muzyków: Piotr 'Chypis' Pachulski (wokal, gitary), Mirek 'Koniu' Mazurczyk (gitara), Przemek Wyrwas (gitara basowa), Grzesiek Szelewa (perkusja). Ekspresyjne teksty NORMALSÓW autorstwa Arka i Piotra Pachulskich zostały wybrane z trzech albumów zespołu, by utworzyć jedną spójną opowieść.
Historia znalezionego na ulicy, wychowanego w patologicznej rodzinie chłopca. Bez miłości i wskazówek na dalszą drogę życia. ...Historia życia zdeterminowana brutalnością miasta i przestępczego świata tocząca się na tle walki o władzę oraz zubożałego moralnie i materialnie społeczeństwa.
Oprawa taneczna, za którą odpowiada reżyser i choreograf Teatru Muzycznego w Łodzi Artur Żymełka, stanowi innowacyjną interpretację fabuły. Tradycyjny balet dostaje zastrzyk 'inności' w postaci nowoczesnych technik tanecznych. A. Żymełka jest również autorem scenografii.
Niekonwencjonalny pomysł połączenia rockowych piosenek granych „na żywo” z barokowymi utworami J.S. Bacha w interpretacji Michała Jelonka z pewnością przykuje uwagę nawet bardzo wybrednych widzów. Różnorodność form, zarówno tanecznych jak i muzycznych, synteza muzyki poważnej ze współczesną, sztuki wysokiej z uliczną, z pewnością zaintryguje zarówno młodzież, jak i dojrzalszych widzów.
Nagroda Choreografa Roku za spektakl "Łajza" dla Artura Żymełki.
Nagroda Tancerza Roku za spektakl "Łajza" dla Oskara Świtały.
Złota maska od łódzkich recenzentów teatralnych.
„Czegoś takiego gmach przy ulicy Północnej jeszcze nigdy nie przeżył. Dotychczasowo zwolennicy Offenbacha, Lehara i Kalmana zdominowani zostali przez wyznawców huków, grzmotów, nawałnicy i orgii elektrycznych gitar […] Żymełka choreograf wykazał się bogactwem ruchu zarówno w scenach zbiorowych, świetnych duetach oraz szczególnie kunsztownych tanecznie tercetach i kwartetach.”
Sławomir Pietras
„Łajza – miscenium rockowe” to połączenie baletu i tańca nowoczesnego, zawieszonych na grunge’owym stelażu 20 piosenek Normalsów, wspomaganych przez Michała Jelonka, wszechstronnie utalentowanego skrzypka, który wycisza atmosferę sonatami Bacha po drapieżnych melodyjnych piosenkach łódzkiego zespołu […] Chropowata muzyka Normalsów i charakterystyczny głos Chypisa doskonale sklejają się z nowoczesnym i dynamicznym tańcem.”
Gazeta Wyborcza
„Miscenium rockowe Łajza jest już zapraszane do pokazów w różnych miastach - już 7 czerwca spektakl zobaczą widzowie warszawskiej Sali Kongresowej. Siła łódzkiej „Łajzy” mieści się w jej bezpośredniości. To czysty, krwisty rock, zobrazowany tańcem o precyzyjnym i istotnym przesłaniu. Klarowną opowieść niosą trafiające do każdego emocje i energia, która udziela się natychmiast, od pierwszych taktów i scen, a później nie opuszcza jeszcze długo po wyjściu z teatru.”
Dziennik Łódzki
„Proste prawdy i tęsknoty ubrane zostały w ruch sceniczny i różne odmiany tańca […] Całość, określona mianem miscenium, ma w sobie coś ze zbioru refleksyjnych wideoklipów, w których Normalsi rządzą.”
Express Ilustrowany