Podczas premierowego spektaklu „Klątwa” w reżyserii Olivera Frljicia (18 lutego w Teatrze Powszechnym w Warszawie) odbędzie się zbiórka pieniędzy prowadzona przez Fundację Nie Lękajcie Się, która niesie pomoc ofiarom księży-pedofilów, zapewnia im wsparcie prawne i psychologiczne. Spektakl „Klątwa” porusza złożone problemy społeczno-polityczne, takie jak m.in.: zjawisko pedofilii, molestowania seksualnego oraz dyskryminacji na tle etnicznym, seksualnym, religijnym i instytucjonalnym. Zbiórka jest wyrazem chęci udzielenia realnej pomocy grupie poszkodowanych, która w znacznym stopniu narażona jest na przebywanie w cieniu tabu i społecznego napiętnowania.
22 lutego, po spektaklu „Klątwa” w Teatrze Powszechnym, odbędzie się debata pt.: „Zły dotyk władzy”. Pedofilia w polskim Kościele katolickim to wciąż drażliwy i niezałatwiony problem – niektórzy sprawcy nie tylko nie ponoszą kary, ale są chronieni przez działania systemowe. Dyskusja skupi się na tematach władzy Kościoła, sposobach radzenia sobie z pedofilią i ksenofobią oraz reakcji sztuki krytycznej na te zjawiska. Udział w niej wezmą m.in.: Joanna Wichowska (dramaturżka spektaklu „Klątwa”), Joanna Scheuring-Wielgus (posłanka, przew. Parlamentarnego Zespołu ds. Przeciwdziałania Mowie Nienawiści i Ochrony Praw Człowieka), ks. Wojciech Lemański i Marek Lisiński (prezes Fundacji Nie Lękajcie Się, skupiającej ofiary pedofilii klerykalnej). Prowadzenie: Agata Diduszko-Zyglewska („Krytyka Polityczna”).
„Klątwa”
na motywach dramatu Stanisława Wyspiańskiegopremiera: 18 lutego 2017, Scena Duża
kolejne pokazy: 19, 21, 22, 23 lutego oraz 4, 5, 6 marca
W momencie, w którym związek Kościoła i państwa wydaje się nierozerwalny, a władza organów kościelnych próbuje wpłynąć na funkcjonowanie świeckich instytucji oraz na decyzje jednostek, twórcy spektaklu sprawdzają, czy opór wobec tych mechanizmów jest jeszcze możliwy. Na ile katolicka moralność przenika podejmowane przez nas decyzje? Jak wpływa na światopogląd osób, które deklarują niezależność od Kościoła, a jakie konsekwencje posiada dla tych, którzy uważają się za katolików? A przede wszystkim: na ile sztuka współczesna jest zdeterminowana przez religijną cenzurę, autocenzurę i unikanie zarzutu o „obrazę uczuć religijnych”?
Spektakl „Klątwa” wykorzystuje motywy z dramatu Wyspiańskiego do stworzenia wielowątkowego krajobrazu współczesnej religijności i areligijności. W ramach teatru, rządzącego się własną hierarchią oraz często wykorzystującego mechanizm podporządkowania i upokorzenia, twórcy zastanawiają się, czy wyzbycie się lęku przed władzą, a nawet samej władzy, znajduje się w zakresie ich możliwości.
Oliver Frljić, uznany chorwacki reżyser i dramatopisarz, to przedstawiciel europejskiego teatru krytycznego, który poddaje odważnej dyskusji skomplikowane kwestie społeczno-polityczne. Polskiej publiczności znany jest z pokazów spektakli podczas Festiwali Dialog oraz Kontakt. Teatr Powszechny w 2015 roku w ramach bloku tematycznego „Krzyczcie!” prezentował jego spektakl „Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny”.
Spektakl dla widzów dorosłych.