Spirytystki- szansonistki w pojedynku o władzę. 9 marca na scenie Teatru Barakah premiera nowego, bezkompromisowego spektaklu Pawła Szarka. To historia o rozdartej niezgodą teraźniejszej Polsce, w muzycznej konwencji nawiązującej m.in. do epoki weimerskich kabaretów.
"Macabra Dolorosa", "Piekło kobiet", "Teresa" - z każdym kolejnym spektaklem Paweł Szarek umacnia swoją mocną i odrębną pozycję na teatralnej mapie nie tylko Krakowa. To dramaturg, reżyser, kompozytor, muzyk, a także oświetleniowiec, który najbardziej aktualnym, społecznym treściom nadaje nieoczywistą, barokową wręcz formę. Jego spektakle portretują rzeczywistość za pomocą słowno- muzycznej konwencji łączącej w sobie płynnie wiele skrajności. Przede wszystkim jednak opierają się na wyrazistych kobiecych kreacjach aktorskich. Nie inaczej będzie w przypadku najnowszego, autorskiego spektaklu Szarka, ktory, podobnie jak poruszającą "Teresę", realizuje na scenie krakowskiego Teatru Barakah.
Pod tytułem "Sol Invictus" (nazwa starorzymskiego kultu) kryje się historia o znajomych realiach - z kraju pełnego animozji, w którym zanika tolerancja i wzmaga się społeczny gniew. W podupadłym kabarecie na pierwszym piętrze zniszczonej czynszówki, rozgrywa się rywalizacja głównych bohaterek sztuki. Siostry Barabas to skłócone ze sobą od zawsze szansonistki- spirytystki, które dla sławy i poklasku są w stanie zaryzykować wszystko. Marzą tylko o tym, aby stać się niosącymi zbawienie idolkami smutnego i zagubionego Narodu. Czy zdołają powołać do życia uber-siłę, pradawny boski byt, który pogodzi poróżniony wewnętrznie naród?
Tragikomiczna opowieść o niepowstrzymanym głodzie władzy ma być utrzymana w duchu twórczości Charmsa, Brechta i Weilla, poetyce obrazów Grosza i Dixa, nawiązywać do mrocznej atmosfery niemieckich kabaretów czasów weimarskich, a także nurtów dada, oberiu i teatru absurdu. Spektakl dotyka zarazem uniwersalnych tematow roli nienawiści, obsesji, wykluczenia, zabobonów w życiu społecznym. Zadaje ponadto pytanie o to, czy przebaczenie i pojednanie jest możliwe?
W obsadzie spektaklu powraca odtwórczyni tytułowej roli we wspomnianej "Teresie" - Katarzyna Chlebny. Obok niej na scenie pojawią się Aleksandra Konior, Paweł Harańczyk oraz Ana Nowicka - dyrektor Teatru Barakah. Czy zwycięży ciemne, zapiekłe współzawodnictwo, czy jaśniejące złotem przebaczenie? - odpowiedź na to pytanie już w najbliższy weekend. Premiera 9 marca.
Więcej informacji tutaj.