W roku 2019 − dwudziestym roku trwania festiwalu i czterdziestym roku istnienia Teatru Kana – pragniemy przyjrzeć się bliżej najważniejszym tematom i pytaniom, które staramy się zadawać podczas całorocznej pracy Ośrodka.
Ostatnie dwie edycje Spoiw odwoływały się do „czasu kolistego” – kumulowały kilkadziesiąt festiwalowych zdarzeń w zaledwie dobę. Tym razem chcemy ten czas rozciągnąć, spowolnić, rozbić na dni, podjąć dyskusję z pojawiającymi się znaczeniami. Przywołamy więc – także kolistą − symbolikę Tygodnia. Każdy z 7 dni ukierunkowany będzie na pogłębione spotkanie z jednym z ważnych dla nas obszarów. Każdy będzie kawałkiem osobnej ścieżki, który składa się na naszą wspólną drogę.
Zaczniemy jednak prologiem. Tradycyjnie, na wszystkie wydarzenia: wstęp wolny.
Prolog festiwalu (2 i 4 czerwca) to prezentacje spektakli dwóch działających przy Kanie grup młodzieżowych: t.kanka i Połowisko. Oba przedstawienia budowane były jako efekt warsztatów: grupowych procesów i indywidualnych odkryć, które dokonywały się w pracy na deskach Kany. Oba są naszym symbolicznym urodzinowym (2 czerwca!) prezentem dla Zygmunta Duczyńskiego, którego zawsze najbardziej interesowało to co młode, nowe, nieobliczalne, błądzące i ryzykowne.
2 czerwca, godzina 18, Teatr Kana, wstęp wolny, PĘKNIĘCIA, grupa t.kanka
Praca nad spektaklem przebiegała w atmosferze przenikania się tego, co można by określić „poetyką człowieka“. Przenikania podszytego fascynacją wszechświatem, obcą jednostką, ale i zderzania się tych światów. Intuicje, absurdalne fantazje, niepokoje, pragnienia, wątpliwości młodych ludzi, którzy często są nie do końca samookreśleni, szukają sposobu na świat − czy to na zrozumienie go, czy na ucieczkę od niego. To momenty, spotkania, sytuacje, te z przymrużeniem oka, prześmiane, te intymne, wyszeptane i te bolesne, wykrzyczane. „Pęknięcia“ to zbiór impresji, zderzeń, sprzeciwów, niezgody, niewygody. To opowieść o byciu tu i teraz z tym, co nas otacza.
występują: Aleksandra Dąbrowska, Emilia Hadrzyńska, Katarzyna Kozłowska, Katarzyna Kupiec, Zuzanna Marczak, Małgorzata Mastalska, Nikola Palej, Hania Podskarbi, Wiktoria Rembisz, Aleksandra Sasin, Kateryna Zavizhenets, Paweł Dowejko, Maciek Kowalewski, Oskar Organistareżyseria: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Piotr Starzyński
4 czerwca, godzina 19, Teatr Kana, wstęp wolny, TO BYŁY AKACJE, grupa Połowisko
Każdy z nas nosi w sobie jakąś historię. Opowieść. Tajemnicę. Każdy próbuje ją w sobie usłyszeć. I jak najszybciej zagłuszyć. Czasem zatańczyć, czasem zakrzyczeć, czasem zamilczeć, czasem zaszczekać, czasem zabiegać, czasem zafarbować, czasem zaśmiać. Czasem zamieść pod dywan. Najtrudniej jest ją wypowiedzieć.
Spektakl, który powstał z naszych rozmów, listów, wspomnień, ale też z naszych rozczarowań, gniewu i niezgody, jest próbą odczynienia naszego życia − wydobycia na powierzchnię tego, z czym w samotności się zmagamy. Jest też naszym, podszytym szyderstwem i groteską, manifestem przeciwko sztucznej powadze, formom, normom, naciskom i nakazom, którym codziennie jesteśmy poddawani. Przeciwko dobrym radom, przyklejonym uśmiechom, dyktatom stylu i urody, demonom dorosłości. Jest naszym wołaniem o usłyszenie naszej muzyki. Jest zaproszeniem na naszą „akacjową” imprezę.Kolce akacjowego drzewa ranią, ale wyciąg z kwiatu, wcierany w skórę, łagodzi ból kontuzji. Kadzidła pobudzają siły uśpione w psychice. Wywar sprowadza prorocze sny. Bawmy się!
występują: Julia Bardyga, Milena Hovsepyan, Amelia Izdebska, Karolina Jaz, Julia Nowowiejska, Hubert Ostrowski, Paulina Pruszyńska, Helena Sinecka, Julia Wachnik, Maciej Witkowski, Martyna Zawadaopieka artystyczna: Marta Gierswspółpraca: Marta Poniatowska, Janek Turkowskiopieka techniczna: Tomasz Grygierzdjęcie: Helena Sinecka
WYJĄTKOWA IDENTYFIKACJA FESTIWALU NA WYJĄTKOWĄ EDYCJĘ
W tym roku udało nam się zaprosić do współpracy LUMPA, znanego w środowisku na całym świecie szczecińskiego streetartowca, który darzony jest w naszym mieście szczególną sympatią. Związany z Akademią Sztuki w Szczecinie, prowadzi galerię FreeDOM, obserwować można Jego poczynania na facebookowej stronie „Fruit of the Lump“. To dzięki niemu ostatnio Szczecin wzbogacił się o dwa piękne murale autorstwa greckich i hiszpańskich artystów. Osławiony interwencjami miejskimi w całym kraju, uwielbiany nade wszystko za oryginalne instalacje. Tym razem LUMP przyjął nasze zaproszenie do stworzenia obiektu na XX edycję festiwalu, do wyruszenia w podróż do przeszłości, przez archiwa, obrazy, znaki. Udało Mu się stworzyć fantastyczną rzecz, która jednocześnie stała się tegoroczną identyfikacją wizualną Spoiw. Gorąco zapraszamy do obejrzenia – instalacja zawisła już (dosłownie) na ścianie przy wejściu do Teatru Kana w Szczecinie (pl. Śww. Piotra i Pawła). Wpatrywać się można w nią godzinami – instalacja to przede wszystkim detale, maleńkie i większe wyrywki z życia festiwalu, 19 plakatów z 19 edycji, to odrestaurowany neon, to wycieczka 19−99, to klisze, to wspomnienia nachodzące na siebie, to kolistość, nieskończoność, to czas.
Lump (Piotr Pauk)Obiekt na 20-lecie Festiwalu Spoiwatechnika mieszanaOSB, spray, akryl, karton po lodówce, zerwany papier billboardowy, plakaty z 20 lat festiwalu SPOIWA KULTURY+ częściowo odrestaurowany neon z WISKORDU.
Projekt „Spoiwa Kultury 2019“ został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: Teatr i Taniec.