Przed nami 6 premier, 25 tytułów operowych i baletowych, szereg koncertów i recitali. Ponad 400 godzin muzyki. Ponad 200 wydarzeń na scenach teatru w wykonaniu wybitnych osobowości sceny operowej i baletowej. TW-ON ogłasza nowy sezon artystyczny z nowym Dyrektorem muzycznym.
Dzieło sztuki, zdaniem znakomitego polskiego fenomenologa i filozofa Romana Ingardena, istnieje jako byt autonomiczny, jednak dodatkowe znaczenie zyskuje dopiero dzięki odbiorcy. Widz teatralny, podobnie jak czytelnik dzieła literackiego, poprzez filtr własnych przeżyć i doświadczeń dodaje do dzieła wszystko to, czego ono nie zawiera. Ingarden jako jeden z pierwszych dowodził słuszności teorii, że dzieło powstaje dla odbiorcy i z myślą o nim. Zdaniem filozofa najwyższym rodzajem wartości w życiu człowieka są wartości moralne i estetyczne. Bez obcowania z nimi staje się nieszczęśliwy. Niedookreślone dzieła sztuki pod wpływem przeżyć odbiorcy stają się właśnie takimi wartościami estetycznymi.
TW-ON dołożył wszelkich starań, by w tym trudnym czasie, za pośrednictwem nowych technologii, umożliwić naszym widzom kontakt ze sztuką operową i baletową.
Poprzez platformę vod, a także media społecznościowe starał się być blisko Was. Zarówno tych, którzy stanowią wierną widownię Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, jak i wielu nowych odbiorców, którym ten czas odosobnienia pozwolił zatrzymać się na chwilę, by dostrzec możliwość zyskania nowych doświadczeń, proponowanych przez Teatr Wielki - Operę Narodową. Chcieł nieprzerwanie być ze swoją publicznością, również za pośrednictwem mediów społecznościowych, artyści TW-ON dzielili się z Państwem występami z własnych domów, wspólnie uczyliśmy się włoskich terminów muzycznych, słuchaliśmy Operowych Czytanek, sprawdzaliśmy, co robi Dyrygent sam w domu, a nasi tancerze proponowali lekcje baletu i ćwiczenia dla poprawienia formy.
W tym czasie nieustannie teatr pracował nad repertuarem nowego sezonu artystycznego, który dziś z radością Państwu prezentujemy.
W sezonie 2020/21 publiczność Teatru Wielkiego - Opery Narodowej będzie miała możliwość zobaczenia aż 6 tytułów premierowych, w tym 2, które zmuszeni byliśmy wcześniej odwołać z powodu pandemii. Zaprezentujemy 25 tytułów spektakli operowych i baletowych, koncerty i recitale z udziałem gwiazd sceny operowej, programy edukacyjne, wystawy w Galerii Opera i Muzeum Teatralnym. Akademia Operowa będzie realizować cykle koncertów Akademia Operowa zaprasza oraz Mistrzowie i młode talenty.
Z nowym sezonem artystycznym Patrick Fournillier obejmuje stanowisko Dyrektora muzycznego TW-ON. Kształcił się w Paryżu, jest absolwentem Konserwatorium w Strasburgu oraz Salzburg Mozarteum. Został laureatem I nagrody na międzynarodowym konkursie dyrygenckim w Salzburgu. Od lat występuje w najważniejszych teatrach operowych Francji, Włoch i Hiszpanii. Światowej publiczności znany jest m.in. z realizacji Don Kichota i Carmen w Teatro Regio, Werthera w Opéra des Flandres, Łucji z Lammermooru, Semiramidy i Carmen w Deutsche Oper Berlin, Aidy w Amsterdamie i Mannheim, Cyrano de Bergerac w mediolańskiej La Scali. Jako dyrygent wielu koncertów symfonicznych w Europie, Egipcie i USA często jest zapraszany przez Grand Théâtre de Génève, Zurich Opernhaus, Teatr Narodowy w Zagrzebiu, Welsh National Opera, Montreal Opera oraz Seattle Opera. W 2010 roku zadebiutował w nowojorskiej Metropolitan Opera, prowadząc Opowieści Hoffmanna oraz w San Francisco Opera, gdzie dyrygował Cyranem. W ostatnich latach poprowadził m.in.: Traviatę na festiwalu w Rawennie, w Parmie z Fondazione Arturo Toscanini, w Stuttgarcie i Turynie; Werthera w Bayerische Staatsoper; Potępienie Fausta w Dreźnie; Cyrana w Paryżu i Walencji; Wesele Figara w Washington Opera; Turandot w Stuttgarcie, Manon Lescaut w Stuttgarcie, Dreźnie i Warszawie.
Z zespołem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w ostatnich sezonach Patrick Fournillier przygotował premierę Pelleasa i Melizandy oraz poprowadził spektakle Rigoletta i Toski, a także wziął udział w gościnnych spektaklach Aidy w Operze Dubajskiej.
W nowym sezonie artystycznym zadyryguje siedmioma produkcjami, operami: Fidelio, Cyganeria, Werther, Tosca, Carmen, Traviata oraz baletem Mayerling.
PREMIERY OPEROWE I BALETOWE
Korsarz
Premiera: 17 września 2020
Kolejne spektakle: 18, 19, 20, 23, 24 września 2020 / 8, 9, 10 i 11 kwietnia 2021
Pierwsza premiera nowego sezonu to zaplanowany i odwołany w poprzednim sezonie spektakl Korsarz. Odbędzie się już we wrześniu i z pewnością ucieszy wszystkich miłośników baletu. Niezwykle malownicze dzieło oparte na poemacie George'a Byrona, obfitujące w genialne kompozycje taneczne, nawiązujące do paryskiej wersji choreograficznej Josepha Maziliera z 1856 roku. Na scenie Opery Narodowej zobaczymy ten balet w wiedeńskiej wersji Manuela Legris. Francuski choreograf, dyrektor Wiener Staatsballett, przedstawiając własne neoklasyczne opracowanie tego dzieła, bazował na realizacji Mariusa Petipy z Teatru Maryjskiego w Petersburgu.
Werther
Premiera: 8 października 2020
Kolejne spektakle: 10, 14, 16 i 18 października 2020
Pierwszą premierą operową sezonu 2020/21 będzie Werther Jules'a Masseneta, który z powodu pandemii również musiał zostać przeniesiony. Spektakl zobaczymy w inscenizacji Willy'ego Deckera, we wznowieniu Stefana Heinrichsa. Partię tytułową zaśpiewa koreański tenor Ho-Yoon Chung, który warszawskiej publiczności znany jest z ubiegłorocznego wystawienia Rigoletto Giuseppe Verdiego w reżyserii Gilberto Deflo. Widzów Werthera, scenicznego arcydzieła, zachwyci z pewnością przepiękną arią z III aktu Pourquoi me réveiller. Partnerować mu będzie Iryna Zhytynska, kreująca mezzosopranową partię Charlotty.
W nowym sezonie artystycznym nie zabraknie premier, które powstały we współpracy TW-ON ze światowymi domami operowymi. Efektem międzyinstytucjonalnych mariaży będą dwa spektakle operowe.
Cardillac
Premiera: 15 stycznia 2021
Kolejne spektakle: 17, 22 i 24 stycznia 2021
Pierwszy z nich, to wyczekiwana przez publiczność nowa propozycja dyrektora artystycznego TW-ON, Mariusza Trelińskiego, który tym razem wyreżyseruje operę Cardillac Paula Hindemitha. Reżyser od lat tworzy nierozłączny duet ze scenografem Borisem Kudličką, co stanowi niemal gwarancję dbałości o najwyższy poziom artystyczny dramatu, tym razem przeniesionego z XVII-wiecznego Paryża we współczesność, a nawet nieodległą przyszłość. Dzieło powstało w koprodukcji z Oper Köln oraz Teatro Real w Madrycie i będzie to pierwsze od 1962 roku wystawienie dzieła Hendemitha na warszawskiej scenie operowej i jednocześnie pierwsza inscenizacja Cardillaca na niej.
Cardillac to jedna z najciekawszych pozycji operowych XX wieku, nawiązująca do poetyki kina noir, oparta na utworze E.T.A. Hoffmanna Panna de Scudéry. Opowieść z czasów Ludwika XIV.
Partię tytułową wykona wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny. Będzie można go również usłyszeć w inscenizacji Halki w reż. Mariusza Trelińskiego, która była premierą sezonu 2019/20.
Fidelio
Premiera: 26 marca 2021
Kolejne spektakle: 28 i 30 marca / 1 kwietnia 2021
Kolejną premierą, którą zrealizujemy na naszej scenie, będzie Fidelio Ludwiga van Beethovena, jedyna opera tego wielkiego kompozytora. Jest to druga, po Diabłach z Loudun Krzysztofa Pendereckiego, koprodukcja Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z The Royal Danish Theatre w Kopenhadze. Dyrektor artystyczny Royal Danish Opera – John Fulljames, będący reżyserem spektaklu, postrzega dzieło jako manifest wolności, wierności i sprawiedliwości. Ukazuje triumf tych wartości nad despotyzmem i okrucieństwem losu.
Cyganeria
Premiera: 17 czerwca 2021
Kolejne spektakle: 18, 19, 20, 25, 26 i 27 czerwca 2021
Po sukcesie Toski Giacomo Pucciniego w inscenizacji Barbary Wysockiej wśród realizatorów premierowego repertuaru nie mogło zabraknąć nazwiska reżyserki. Znana operowej publiczności z takich inscenizacji jak: Zagłada domu Usherów Philipa Glassa, Medeamaterial Pascala Dusapina, Moby Dick Eugeniusza Knapika oraz Eros i Psyche Ludomira Różyckiego, po raz drugi sięgnie do dorobku Giacoma Pucciniego. Tym razem będzie to znana i chętnie wystawiana na scenach operowych świata Cyganeria. Jak mówi Wysocka: "Cyganeria" to opowieść o wielkich emocjach, rozstaniach i powrotach, o bezwzględnym przeznaczeniu i utracie. Co będzie w tej inscenizacji najważniejsze? Obraz społeczności artystów w pejzażu wielkiego miasta, temat choroby jako „nocnej strony życia" i historia miłości, która nie zawsze zwycięża i czasem jednak przegrywa z chorobą i śmiercią. Scenografię spektaklu zaprojektuje Barbara Hanicka.
Mayerling
Premiera: 21 maja 2021
Kolejne spektakle: 22, 23, 25, 26 i 27 maja 2021
Drugą propozycję baletową w nadchodzącym sezonie stanowi należący do klasyki XX wieku Mayerling, dramat oparty na wydarzeniach historycznych, ukazujący tragedię księcia Rudolfa, jedynego syna Sissi i cesarza Austro-Węgier Franciszka Józefa. W poprzednich sezonach prezentowaliśmy Państwu dzieła trzech najwybitniejszych choreografów baletowych XX wieku: Kopciuszka Fredericka Ashtona, Poskromienie złośnicy Johna Cranko oraz Damę kameliową i Sen nocy letniej w choreografii Johna Neumeiera. Po raz pierwszy na polskiej scenie widzowie Mayerling zobaczą dzieło czwartego z najznamienitszych – Kennetha MacMillana, twórcy dziesięciu pełnospektaklowych baletów i kilkudziesięciu jednoaktówek z autorską choreografią. W spektaklu usłyszymy muzykę Franza Liszta, w tym słynną Symfonię faustowską pod batutą Patricka Fournilliera, który dołączy w nadchodzącym sezonie do zespołu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, obejmując stanowisko Dyrektora Muzycznego.
Publiczność Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pragniemy zaprosić także na spektakle repertuarowe, które miały premiery na scenie naszego teatru w poprzednich sezonach. Zobaczmy i usłyszymy najpiękniejsze arie operowe, a miłośnicy baletu będą mogli obejrzeć popisy taneczne Polskiego Baletu Narodowego.
SPEKTAKLE REPERTUAROWE:
Halka S. Moniuszki, reżyseria: Mariusz Treliński,
Dama kameliowa, choreografia: John Neumeier, muzyka: Fryderyk Chopin,
Tosca G. Pucciniego, reżyseria: Barbara Wysocka,
Czarodziejski flet W. A. Mozarta, reżyseria: Susanne Andrade i Barrie Kosky,
Śpiąca królewna, choreografia: Jurij Grigorowicz, muzyka: Piotr Czajkowski,
Madame Butterfly G. Pucciniego, reżyseria: Mariusz Treliński,
Dziadek do orzechów i król myszy, choreografia: Toer van Schayk, Wayne Eagling, muzyka: Piotr Czajkowski,
Burza, choreografia: Krzysztof Pastor, muzyka: Henry Purcell, Thomas Tallis, Robert Johnson, Matthew Locke, Michel van der Aa oraz irańska muzyka tradycyjna,
Straszny dwór S. Moniuszki, reżyseria: David Pountney,
Carmen G. Bizeta, reżyseria: Andrzej Chyra,Carmina Burana (Mgnienie Oka) C. Orffa,Romeo i Julia, choreografia: Krzysztof Pastor, muzyka: Siergiej Prokofiew,
Aida G. Verdiego, reżyseria: Roberto Laganà Manoli,
Zagubione dusze, reżyseria: Bronisława Niżyńska, Krzysztof Pastor, Wayne McGregor, muzyka: Igor Strawiński, Max Richter,Rigoletto G. Verdiego, reżyseria: Gilberto Deflo,Traviata G. Verdiego, reżyseria: Mariusz Treliński.
PRELUDIA PREMIEROWE
Tradycyjnie już premiery poprzedzone zostaną koncertami, które wprowadzą widza w arkana muzyki kompozytorów sezonu. Znany i sprawdzony cykl Preludiów Premierowych to okazja do wysłuchania znakomitych koncertów kameralnych w akustyce Sal Redutowych Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
KONCERTY i RECITALE
Nie zabraknie również koncertów na dużej scenie. Wśród naszych propozycji na wrzesień (12/09/20) znajdzie się wieczór z charyzmatycznym polskim kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim, cenionym za barwę głosu, odwagę zmierzenia się z barokowym repertuarem oraz pokorę dla sztuki, jaką jest muzyka. Koncert w Teatrze Wielkim będzie w pewnym sensie powrotem do początków kariery artysty, będącego absolwentem Akademii Operowej działającej w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
Miłośnicy docenianego na całym świecie talentu Piotra Beczały, będą mogli podziwiać tenora podczas lutowego koncertu (10/02/21). Artysta wystąpi w towarzystwie Orkiestry i Chóru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Laureat operowego Oscara oraz Erwin Piscator Award 2020, zaśpiewa utwory ze swych najnowszych płyt. Nie zabraknie arii Moniuszkowskich, Wagnerowskiego Lohengrina oraz znakomitej arii Nessun dorma z opery Turandot Giacoma Pucciniego.
Niespełna dwa lata temu mogliśmy wysłuchać urodzinowego koncertu dedykowanego jednemu z najznakomitszych kompozytorów XX wieku – Krzysztofowi Pendereckiemu. Zaledwie dwa sezony później przyszło nam pożegnać się z tym wybitnym talentem, wspaniałym człowiekiem, przyjacielem. Pragniemy oddać hołd jego życiu i twórczości, która niewątpliwie stanowi nasze dobro narodowe, a także pożegnać się z Mistrzem podczas listopadowego (23/11/20) koncertu Krzysztof Penderecki in memoriam.
EDUKACJA
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom miłośników opery, baletu i sztuk plastycznych nie zapomnieliśmy również o najmłodszych. W ramach szeroko pojmowanej edukacji muzycznej, przygotowaliśmy kilkanaście programów skierowanych zarówno do nich, jak i towarzyszących im dorosłych uczestników. W naszej ofercie znajdą się lekcje teatralne, wypełnione muzyką i ciekawymi anegdotami spotkania z instrumentalistami orkiestry Teatru Wielkiego, niedzielne poranki w Operze łączące opowieści o kompozytorach z ich muzyką, kursy pianistyczne, rodzinne zabawy w Wielkim. Szczególnie emocjonującym wydarzeniem jest cykl 24 godziny w teatrze, umożliwiający dzieciom spędzenie doby w gmachu Opery, podczas której uczestniczą w wieczornym spektaklu, następnie odbywają do późna rozmowy o teatrze, a rankiem biorą udział w specjalnie dla nich przygotowanej lekcji baletowej. Dorosłym w ramach edukacji proponujemy warsztaty wokalne. Najbardziej wytrwali i utalentowani uczestnicy warsztatów zapraszani są do chóru amatorskiego. Tych zaś, którzy wyrażą życzenie pogłębienia swej wiedzy, zaprosimy tradycyjnie na Uniwersytet Wiedzy Operowej: cykl dziewięciu wykładów poruszających najważniejsze zagadnienia związane ze sztuką operową.
GALERIA OPERA
Zapraszamy również do Sal Północnych Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, w których znajduje się znana już Państwu przestrzeń Galerii Opera. Miłośnikom sztuk plastycznych damy w tym sezonie możliwość obcowania z malarstwem Jana Cybisa, rzeźbą Barbary Falender, autora kwadrygi na frontonie Teatru i współzałożyciela Galerii Opera – Adama Myjaka, a także Jarosława Modzelewskiego. Przypomnimy też genialną polską szkołę plakatu na przykładach prac wykonanych dla Opery Warszawskiej przez takich twórców jak m.in: Jan Lenica, Tadeusz Gronowski, Rafał Olbiński i Andrzej Pągowski.
Zapraszamy na: teatrwielki.pl