13 grudnia 2020 roku zakończyła się 13. edycja festiwalu teatralnego Boska Komedia. Spektakle festiwalowe oraz rozmowy i spotkania tematyczne były dostępne online za pośrednictwem platformy Play Kraków. Festiwal zgromadził prawie 30 tys. publiczność.
Od 5 do 13 grudnia widzowie obejrzeli 23 spektakle, w tym 8 premierowych, dodatkowo w formacie Boska Komedia TV i Hejnał Teatralny organizatorzy festiwalu zaprosili na spotkania i rozmowy z artystami i ludźmi teatru (25). Przedstawienia obejrzało 23 700 widzów, a nagrania Boskiej Komedii TV 5100 osób. Dostęp do wszystkich wydarzeń był bezpłatny.
Wyniki frekwencyjne przerosły nasze oczekiwania, ale największym zwycięstwem festiwalu była kreatywna, pełna pasji, nonkonformistyczna odpowiedź na kryzys. Odważne przyjęcie formuły online, pomimo ograniczeń, przyniosło znakomite spektakle, dojrzałe i bardzo aktualne wypowiedzi przypominające odwieczną zasadę "post tenebris lux", czyli że po ciemności zawsze przychodzi światło. Pragnienie zmiany musimy mieć w sercach, by stała się ona rzeczywistością. Właśnie to pragnienie połączyło publiczność, twórców, a także przedstawicieli festiwali teatralnych z całego świata wysyłających nam wyraz uznania i wsparcia – podsumowuje Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny Boskiej Komedii.
Festiwal w tym roku zrezygnował z konkursu głównego uznając, że zobaczenie spektakli online nie daje międzynarodowemu jury pełnego i należytego oglądu.
Tegoroczna Boska Komedia połączyła się z Małą Boską Komedią, czyli przeglądem najlepszych przedstawień dla młodych widzów. Tutaj demokratyczne, złożone z dzieci i młodzieży jury wybrało najciekawszy według nich spektakl i przyznało mu nagrodę Grand Prix. Wyróżnienie trafiło do twórców spektaklu „Rutka” w reżyserii Karoliny Maciejaszek, produkcja: Teatr Lalek Arlekin w Łodzi. Młodzi widzowie docenili przedstawienie m.in. za:
- odwagę w mierzeniu się z trudnym tematem wojny i traumy wojennej, zwłaszcza za uchwycenie perspektywy dziecka w obliczu katastrofy i zwrócenie uwagi na cierpienie ludzi. (Matylda 18 lat, Tytus 13 lat, Wiktoria 17 lat, Małgosia 11 lat, Pola 11 lat);
- lekcję historii, która nie jest nudna, ale pokazana w interesujący i oryginalny sposób (Lena 13 lat)- kreatywność, pomysłowość, piękno opowieści i fenomenalną historię, która chwyta za serce (Lena 13 lat, Henryk 13 lat, Roma 9 lat);
- niezwykłe i oddziałujące na wyobraźnię rozwiązania scenograficzne, przestrzenne; za sposób pokazania miasta w formie makiety, za udowodnienie, że można zbudować scenografię z klocków (Wojtek 13 lat, Matylda 18 lat, Janek 14 lat, Kaja 13 lat);
- formę spektaklu i zmiany planów – żywego i lalkowego, za spryt w rozwiązaniach formalnych (Małgosia 11 lat);
- żywą grę aktorską, uśmiech i świetne wykonanie (Kaja 13 lat, Adi 16 lat, Małgosia 11 lat);
- silne poruszenie głębokich i prawdziwych emocji (Tytus 13 lat, Asia 18 lat, Emilia 11 lat, Lila 8 lat);
- każdą łzę, która upłynęła podczas spektaklu (Karol 13 lat);
- za to, że zapomniałam o pandemii i spędziłam chwile w innym świecie (Julia 12 lat);
- za pełniącą ważną rolę muzykę na żywo (Mikołaj 13 lat).
Organizatorem festiwalu jest Teatr Łaźnia Nowa. Projekt jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.